Informace o publikaci

Social Representation of Childhood in the Rapid Social Change

Název česky Sociální reprezentace detství v rychlé sociální zmene
Autoři

NOSÁL Igor

Rok publikování 2004
Druh Prezentace v oblasti VaV (AV tvorba, WEB aplikace apod.)
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sociálních studií

Citace
Popis Postsocialistická éra rychlých změn politických a ekonomických systémů nepochybně zasáhla i sociálními výzkumy méně reflektovaný mikrosvět sociální každodennosti. Dětství, které je předmětem našeho výzkumu je ve stínu zkoumání změn v sociálních makrostrukturách a institucí ve sféře ekonomického či politického systému, může však stejně dobře svědčit o dramatických diskontinuitách, ale i často skrytých kontinuitách provázejících rychlou sociální změnu v české společnosti po listopadu 1989. Tento příspěvek presentuje některé závěry našeho výzkumu; chce ukázat způsoby, jakým se dětství a dítě konstruovalo v českém socialistickém diskursu a srovnat je se způsoby diskursivní re-konstrukce dětství v postsocialistické současnosti. Diskursy socialistické éry utvářený model konstruují dětství jako zespolečenštěnou sféru života dětí pod ochranou a dohledem státního plánování a expertního vědění. Dítě je v diskursech konstruováno jako tvarovatelná, pasivní, závislá a autoritám dospělých podřízená pre-sociální bytost. Jako taková má být vychovávána přísnou a spravedlivou autoritou dospělých. Tento model dětství konstruovaný jako komplexní sociální instituce, která je podřízená ideologizované státní kontrole se mění v post-socialistické éře. Post-socialistické diskursy konstruují dnešní děti jako bytosti nerespektující tradiční hranice dětství.V diskursech se ale také stále častěji tématizuje překračování hranic nevinného a chráněného dětství dospělými. Představa zevnitř překračované či z venku narušované hranice dětství - ať už jde o zneužívání dětí, partnerský vztah rodičů k dětem či mediální business nebo obchod s dětským konzumním zbožím - ničí představu o nevinnosti dětství a závislosti dětí a vytvářejí představu dnešních dětí jako malých dospělých. Zdrojem, z něhož tato diskursivní analýza vychází jsou následující v terénním výzkumu získané kvalitativní rozhovory s příslušníky dvou generací (třicátníci a padesátníci), kteří ve svých biografických vyprávění reflektují jak své dětství v době padesátých a sedmdesátých let, tak současné dětství svých dětí, vnuků či žáků. Tyto rozhovory spolu s vybranými diskusními příspěvky na internetových stránkách věnovaných dětství (www.rodina.cz) reprezentují laický diskurs. Dalším zdrojem výzkumu byly publikované texty o problematice dětí, které reprezentovali expertní diskurs .
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info