Thermodynamic, kinetic and solid-state study of divalent metal complexes of 1,4,8,11-tetraazacyclotetradecane (cyclam) bearing two trans (1,8-)methylphosphonic acid pendant arms

Název česky Termodynamické, kinetické a pevnolátkové studium komplexů 1,4,8,11-tetraazacyklotetradekanu (cyklam) s 2 trans (1,8-)methylfosfonovými kyselinovými pendantními rameny s ionty přechodných kovů

SVOBODOVÁ Ivona LUBAL Přemysl PLUTNAR Jan HAVLÍČKOVÁ Jana KOTEK Jan HERMANN Petr LUKEŠ Ivan

Rok publikování 2006
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Dalton transactions : an international journal of inorganic chemistry

Obor Anorganická chemie
Klíčová slova CAMBRIDGE STRUCTURAL DATABASE; CRYSTAL-STRUCTURES; MACROCYCLIC LIGANDS; COPPER(II) COMPLEXES; LEAD(II) DIPHOSPHONATES; HYDROTHERMAL SYNTHESES; DISSOCIATION KINETICS; LANTHANIDE COMPLEXES; CIS/TRANS-ISOMERISM; AQUEOUS-SOLUTIONS
Popis Komplexy makrocyklického ligandu 1,4,8,11-tetraazacyklotetradekan-1,8-bis( methylfosfonové kyseliny)) (1,8-H(4)te2p, H4L) s dvoumocnými přechodnými ionty byly zkoumány v roztoku a v pevné fázi. Většina těchto iontů tvoří termodynamicky velmi stabilní komplexy v důsledku vysoké afinity k dusíkovým atomům kruhu. Naopak, komplexy s Mn2+, Pb2+ and ionty alkalických zemin interagují s fosfonatovými kyslíkovými atomy mnohem slaběji než ionty přechodných kovů a tvoří se při vyšším pH. Stejná schopnost byla pozorována v pevném stavu. Zn(II) ion v octahedrálním trans-O,O-[Zn(H2L)] komplexu je plně obalen v makrocyklu (N4O2 koordinační mód s protonovanými fosfonátovými kyslíkovými atomy). Polymerní {[Pb(H2L)(H2O)(2)].6H(2)O}(n) komplex má dvojnásobně protonované sekundární amino-skupiny a centrální atom je vázán pouze fosfonátovými kyslíkovými atomy. Fosfonátový můstek vytváří 3D-polymerní sít. [{(H2O)(5)Mn}(2)(mu-H2L)](H2L)21H(2)O komplex je tvořen 2 pentaaqua-Mn(II) jednotkami spojenými molekulou ligandu protonovaném na 2 dusíkových atomech. V komplexním kationtu, kyslíkové atomy fosfonátových skupin v opačných místech kruhu jsou obsazeny 1 koordinačním místem každého iontu kovu. Druhá molekula ligandu je dvakrát protonována a kompenzuje kladný náboj komplexního kationtu. Komplexace Zn( II) a Cd( II) ligandem ukazuje velké rozdíly v reaktivite různě protonovaných forem ligandu podobně jako pro komplexy s podobnými ligandy cyklamového typu. Kysele katalyzovaný rozklad komplexu s M(II) ionty probíhá převážně přes [M(H3L)](+) species and probíhá při pH 5 (Zn2+) a pH 6 (Cd2+).