Informace o publikaci

Věk v sociologické teorie: Perspektiva životního běhu

Autoři

HAVLÍKOVÁ Jana

Rok publikování 2007
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Sociální studia
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sociálních studií

Citace
Obor Sociologie, demografie
Klíčová slova Life course - institution; Life course - theory; Life course - paradigm;
Popis V 60. letech 20. století se v euroamerickém sociálně vědném kontextu vynořuje koncept životného běhu. Na jeho základě pak začínají být individuální životy zkoumány v jejich celistvosti, tedy od narození po stáří. Dále jako dynamické prvky sociální struktury, které jsou výslednicí vzájemných interakcí mezi jedincem a společností reprezentovanou jak individuálními sociálními sítěmi, tak celospolečenským institucionálním rámcem. Díky úzké provázanosti životního běhu s institucionálními podmínkami dané země, a to zvláště na evropském kontinentu, se s jejich proměnou mění i podoba životního běhu. Nicméně nejde o proces jednoduchý a přímočarý, nýbrž díky mnohovrstevnatosti životního běhu o změnu velmi komplexní a z hlediska vysvětlení složitou. Předkládaná stať si klade za cíl představit teorii životního běhu české odborné veřejnosti. Nejprve krátce zachycuje genezi pojmu životního běhu v sociálních vědách, následně diskutuje skutečnost, že termín životní běh je často nereflektovaně užíván minimálně na třech různých rovinách: jako analytický koncept, paradigma a jako označení sociální instituce. Tyto identifikované linie významů jsou pak dále upřesněny z hlediska jejich definice, teoretické role, metodologických implikací a v případě životního běhu-instituce jsou diskutovány i jeho proměny v post-industriálních společnostech.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info