Informace o publikaci
Tzv. femininní televizní žánry: telenovela a soap opera
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2007 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Vztahy, jazyky, těla: CD-ROM |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Písemnictví, mas-media, audiovize |
Klíčová slova | soap opera; mini series; feminist televison studies |
Popis | Česká média nyní prožívají boom produkce a vysílání původních i převzatých telenovel a soap oper s prvky reality show. Historicky vznikla soap opera ve 30. letech 20. století pro ženy v domácnosti a na rodičovské dovolené, odpovídala tomu její struktura a formální zpracování, které vycházelo z rozhlasových her; ženy při jejím poslechu tudíž mohly vykonávat domácí práce a sledovat ji v čase, který tráví samy doma (Ang, 1985). Tento žánr (stejně jako telenovela, jež vyšla ze soap opery) dnes bývá označován jako femininní, přestože ho sledují i muži, kteří se k tomu však zpravidla stydí veřejně přiznat. Soap opery a telenovely totiž bývají podobně jako červená knihovna v literatuře pokládány za nižší formu kultury, součást populární kultury (což souvisí s tím, proč se nejen muži, ale i ženy nerady hlásí ke sledování těchto pokleslých žánrů). Soap opera a telenovela navíc staví na emocích a milostných zápletkách, což bývá v euroamerické kultuře spojováno se ženskou identitou, nikoli s mužskou. Soap opery a telenovely je produkují ve velkém významné televizní stanice v Evropě, USA, Indii či Latinské Americe, typově se pohybují na škále od velmi rigidních až po ty, u kterých můžeme vysledovat překročení žánru a jistý emancipační potenciál (Sex ve městě, Zoufalé manželky). Jsou však tyto soap opery tolik odlišné od těch tradičních? A jakému typu se blíží nebo v čem se naopak odlišují ty české ? Jaké hrdinky a jací hrdinové v nich vystupují a jaké genderové identifikace umožňují svým divačkám a divákům? |