Informace o publikaci

Výuka a testování jazykových kompetencí v případě sluchově postižených

Autoři

RAJDOVÁ Ilja ŠTEFKOVÁ Lucie

Rok publikování 2008
Druh Článek ve sborníku
Konference Pro plný život. Sborník mezinárnodní konference věnované problematice pomoci sluchově postiženým studentům v přípravě a vlastním studiu na vysoké škole
Fakulta / Pracoviště MU

Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky

Citace
Popis Příspěvek shrnuje metody, které uplatňuje Masarykova univerzita při výuce cizích jazyků pro sluchově postižené. Čeština je přitom chápána jako klíčový cizí jazyk pro neslyšící studenty českých vysokých škol. Ve srovnání s výukou a testováním jiných jazykových cizinců přibývá ovšem zásadní problém: od neslyšících nelze očekávat a vyžadovat praktický ústní projev, přinejmenším nikoli projev standardní. Počet osob, které se hlásí ke komunitě neslyšících a k užívání znakového jazyka, je přitom odlišný od okruhu osob, u nichž může docházet k problémům při komunikaci v českém jazyce. Přesahy jsou v obou směrech: zcela neslyšící jsou osoby jsou za jistých (těžko predikovatelných) okolností schopny velmi efektivní komunikace znakové i české, naopak osoby s výraznými zbytky sluchu mají v některých případech značné problémy s češtinou, aniž by přitom pokládaly znakový jazyk za svůj vlastní. Právě tato nepředvídatelnost kompetencí v orálním jazyce znemožňuje vyvozovat závěr z objektivních audiometrických dat a vede k nutnosti testovat jazykové kompetence u všech sluchově postižených, kteří vznášejí nároky na specifický způsob komunikace. Úkol vysoké školy zajišťující vzdělání sluchově postižených pak obecně zní: Nabídnout výuku češtiny jako cizího jazyka těm, kdo v tomto vstupním testování dosáhnou výsledků nižších, než je požadovaný standard.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info