Informace o publikaci
Výuka a testování jazykových kompetencí v případě sluchově postižených
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2008 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Pro plný život. Sborník mezinárnodní konference věnované problematice pomoci sluchově postiženým studentům v přípravě a vlastním studiu na vysoké škole |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Příspěvek shrnuje metody, které uplatňuje Masarykova univerzita při výuce cizích jazyků pro sluchově postižené. Čeština je přitom chápána jako klíčový cizí jazyk pro neslyšící studenty českých vysokých škol. Ve srovnání s výukou a testováním jiných jazykových cizinců přibývá ovšem zásadní problém: od neslyšících nelze očekávat a vyžadovat praktický ústní projev, přinejmenším nikoli projev standardní. Počet osob, které se hlásí ke komunitě neslyšících a k užívání znakového jazyka, je přitom odlišný od okruhu osob, u nichž může docházet k problémům při komunikaci v českém jazyce. Přesahy jsou v obou směrech: zcela neslyšící jsou osoby jsou za jistých (těžko predikovatelných) okolností schopny velmi efektivní komunikace znakové i české, naopak osoby s výraznými zbytky sluchu mají v některých případech značné problémy s češtinou, aniž by přitom pokládaly znakový jazyk za svůj vlastní. Právě tato nepředvídatelnost kompetencí v orálním jazyce znemožňuje vyvozovat závěr z objektivních audiometrických dat a vede k nutnosti testovat jazykové kompetence u všech sluchově postižených, kteří vznášejí nároky na specifický způsob komunikace. Úkol vysoké školy zajišťující vzdělání sluchově postižených pak obecně zní: Nabídnout výuku češtiny jako cizího jazyka těm, kdo v tomto vstupním testování dosáhnou výsledků nižších, než je požadovaný standard. |