Zde se nacházíte:
doc. PhDr. Michaela Píšová, M.A., Ph.D.
Životopis
Životopis
- Identifikace osoby
- doc. PhDr. Michaela Píšová, M.A., Ph.D., narozena 23. 3. 1952 v Pardubicích, vdaná
- Vzdělání a akademická kvalifikace
- 2004: doc., obor pedagogika, PdF MU Brno, název habilitační práce "Klinický rok: procesy profesního rozvoje studentů učitelství a jejich podpora"
- 2001: PhDr., obor pedagogika, FF UK Praha
- 1999: Ph.D., obor pedagogika, FF UK Praha, název disertační práce "Novice Teacher"
- 1998: M.A., obor Educational Management, University of Nottingham, Velká Británie
- 1978: obor učitelství, aprobace anglický jazyk - ruský jazyk, FF UK Praha, název diplomové práce "Pádová soustava substantiv a zájmen ve vývoji angličtiny"
- 1970: SVVŠ Pardubice
- Přehled zaměstnání
- 2010 - 2015: Masarykova univerzita v Brně, Pedagogická fakulta (docent, Institut výzkumu školního vzdělávání a katedra anglického jazyka a literatury)
- 1998 - 2010: Univerzita Pardubice (do roku 2000 zástupce ředitele Ústavu jazyků a humanitních studií, od roku 2001 odborný asistent a zástupce vedoucího katedry anglistiky a amerikanistiky Fakulty humanitních studií, od roku 2005 docent, v roce 2005 proděkan pro výzkum a vývoj)
- 1998 (květen - prosinec): Univerzita Pardubice (vedlejší pracovní poměr, odborný asistent)
- 1998 (květen - prosinec): Ministerstvo zahraničních věcí ČR (projekt Kariérního řádu diplomatických pracovníků)
- 1990 - 1998: Univerzita Pardubice, Ústav cizích jazyků, později Ústav jazyků a humanitních studií (odborný asistent, později vedoucí katedry, ředitel ústavu, zástupce ředitele ústavu)
- 1976 - 1990: KNV Hradec Králové, Gymnázium Pardubice (středoškolská učitelka)
- Universitní aktivity
- Člen Vědecké rady Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity
- Člen Oborové rady doktorského studijního programu Specializace v pedagogice, studijního oboru Didaktika cizího jazyka na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity
- Mimouniversitní aktivity
- Člen stálé pracovní skupiny pro oborové didaktiky Akreditační komise
- Člen (associate editor) redakční rady odborného časopisu Teachers and Teaching: Theory and Practice
- Ocenění vědeckou komunitou
- Vyžádané (plenární) přednášky:
- PÍŠOVÁ, M.; ČERNÁ, M. Pregraduate Teacher Education in the Czech Republic. University of Loughborough, TE workshop, 2.4.2003. AP 50%
- PÍŠOVÁ, M. Portfolio v profesní přípravě učitele – otazníky, naděje, nebezpečí. Konference Portfolio v profesní přípravě učitele (s mezinárodní účastí). Pardubice, 5.10.2007.
- PÍŠOVÁ, M.; ČERNÁ, M.; BREBERA, P.; KOSTKOVÁ, K. Profesní portfolio v přípravném vzdělávání učitelů (Prezentace výsledků výzkumu využití studentského portfolia v reflektivním modelu přípravy učitelů anglického jazyka). Odborné setkání - seminář řešitelů výzkumného záměru, Pedagogická fakulta UK Praha, 25.2.2008.
- PÍŠOVÁ, M. Teacher expertise: key concepts and research methodologies. Mezinárodní konference New Pathways in the Professional development of Teachers, IVŠV PdF MU Brno, 15.-16.6.2010.
- PÍŠOVÁ, M. Didaktika cizích jazyků – otázky identity. (vyžádaná přednáška v rámci sympozia Oborové didaktiky – bilance a perspektivy). XVIII. konference ČAPV, PdF TU Liberec, 7.-9.9.2010.
- PÍŠOVÁ, M. (Nový) profesionalismus v učitelství. Konference ČPdS Současná škola – „dílna lidskosti“? Uherský Brod, Muzeum J. A. Komenského, 27.–28.3.2014.
Pamětní medaile Univerzity Pardubice při příležitosti 50 let vysokého školství v Pardubicích, listopad 2000
Stříbrná medaile Fakulty filozofické Univerzity Pardubice, leden 2010
- Vybrané publikace
- PÍŠOVÁ, Michaela a Klára ULIČNÁ. Didaktika cizích jazyků. In Iva, Stuchlíková, Tomáš Janík et al. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, s. 67-92. Syntézy výzkumu vzdělávání, sv. 2. ISBN 978-80-210-7769-0. URL info
- JANÍKOVÁ, Věra; Michaela PÍŠOVÁ a Světlana HANUŠOVÁ. Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům III. 2014. info
- TŮMA, František; Michaela PÍŠOVÁ; Petr NAJVAR a Věra JANÍKOVÁ. Expert teachers’ interactive cognition: An analysis of stimulated recall. New Educational Review. 2014, roč. 36, č. 2, s. 289-299. ISSN 1732-6729. info
- PÍŠOVÁ, Michaela; Světlana HANUŠOVÁ a Věra JANÍKOVÁ. Researching expertise in teachers of English. In Horváthová B. Mapping and Applying Research in Foreign Language Education. první. Nitra: Pedagogická fakulta UKF Nitra, 2013, s. 126-143. ISBN 978-80-558-0281-7. info
- PÍŠOVÁ, Michaela. Expertise in Foreign Language Teaching. In Bildung und Sprachen in Europa / Education and Languages in Europe. 2013. info
- PÍŠOVÁ, Michaela; Světlana HANUŠOVÁ a Klára KOSTKOVÁ. Expertise in Foreign Language Teaching. In Janíková, V., Seebauer, R. Bildung und Sprachen in Europa / Education and Languages in Europe. první. Münster: LIT Verlag, 2013, s. 23-32. ISBN 978-3-643-50505-7. info
- PÍŠOVÁ, Michaela. Expertise in Foreign Language Teaching: What are the Best Teachers like?. Online. In Krjačkov, D.A. Magija INNO: Novyje technologii v jazykovoj podgotovke specialistov meždunarodnikov Tom 1. první. Moskva: Izdatelstvo MGIMO Universitet, 2013, s. 230-234. ISBN 978-5-9228-1042-5. URL info
- PÍŠOVÁ, Michaela; Světlana HANUŠOVÁ; Klára KOSTKOVÁ; Věra JANÍKOVÁ; Petr NAJVAR a František TŮMA. Učitel expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí výuky cizích jazyků). první. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 237 s. ISBN 978-80-210-6681-6. info
- PÍŠOVÁ, Michaela. Teacher Professional Socialisation: Objective Determinants. Orbis Scholae. Praha: Karolinum, 2013, roč. 7/2013, č. 2, s. 67-80. ISSN 1802-4637. URL info
- KOSTKOVÁ, Klára a Michaela PÍŠOVÁ. Příprava budoucích učitelů anglického jazyka v oblasti hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: vede cesta od praxe k teorii? In Grenarová, R., Vítková, M. (eds) Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami v cizojazyčné výuce a ve výzkumu. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2012, s. 36-53. ISBN 978-80-210-6024-1. info
- PÍŠOVÁ, Michaela a František TŮMA. K trendům ve výzkumu v didaktice cizích jazyků: tematická analýza významných zahraničních studií za posledních 20 let. In JANÍKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M., HANUŠOVÁ, S. (Eds.). Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2012, s. 9-20. Spisy Pedagogické fakulty MU 159. ISBN 978-80-210-6109-5. info
- JANÍKOVÁ, Věra; Michaela PÍŠOVÁ a Světlana HANUŠOVÁ. Výzkum výuky cizích jazyků II. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 91 s. ISBN 978-80-210-6108-8. info
- PÍŠOVÁ, Michaela a Klára KOSTKOVÁ. Professional Learning of Student Teachers and its Support during Clinical Practice (Humanistic and Neo-humanistic Trends in Action). The New Educational Review. Toruň: Wydawnictwo Adam Marszalek, 2011, roč. 23, č. 1, s. 295-307. ISSN 1732-6729. info
- PÍŠOVÁ, Michaela; Klára KOSTKOVÁ; Tomáš JANÍK a Jan SLAVÍK. Případové studie tvorby kurikula: shrnutí, diskuse, závěry. In Píšová, M., Kostková, K., & Janík, T. (Eds.), Kurikulární reforma na gymnáziích: případové studie tvorby kurikula. 1. vyd. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2011, s. 269-284. Kurikulum G. ISBN 978-80-87000-78-6. URL info
- PÍŠOVÁ, Michaela a Klára KOSTKOVÁ. Případová studie: Výuka anglického jazyka a kurikulární reforma – staronové otázky? In Píšová, M., Kostková, K., & Janík, T. (Eds.), Kurikulární reforma na gymnáziích: případové studie tvorby kurikula. 1. vydání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2011, s. od 54 - 98, 44 s. Kurikulum G. ISBN 978-80-87000-78-6. URL info
- PÍŠOVÁ, Michaela. Co naznačují případové studie tvorby ŠVP na gymnáziích? In ) Kulatý stůl Kurikulární reforma na gymnáziích: výsledky 3. fáze výzkumu Kvalitní škola Případové studie tvorby ŠVP na gymnáziích – podněty pro revize kurikula. 2011. info
- PÍŠOVÁ, Michaela. English Language Teacher Expertise. In Cudzie lazyky a kultúry v škole. 2011. info
- PÍŠOVÁ, Michaela. Didaktika cizích jazyků: otázky identity. Pedagogická orientace, odborný čvrtletník a zpravodaj České pedagogické společnosti. Brno: Česká pedagogická společnost, 2011, roč. 21, č. 2, s. 142-155, 13 s. ISSN 1211-4669. info
- KOSTKOVÁ, Klára a Michaela PÍŠOVÁ. Notes on assessment of pupils with SLD in foreign language teaching: a case study. In Grenarová, R., Vítková, M. (eds.) Hodnocení ve výuce cizích jazyků u žáků s SPU. Evaluation in Foreign Language Teaching to Learners with SLD. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011, s. 114 - 136, 22 s. ISBN 978-80-210-5664-0. info
- PÍŠOVÁ, Michaela a Tomáš JANÍK. On the Nature of Expert Teacher Knowledge. Orbis scholae. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2011, roč.5 2011, č. 2, s. 95 - 116, 21 s. ISSN 1802-4637. URL info
- POLÁČKOVÁ, Věra a Michaela PÍŠOVÁ. Testování jako forma hodnocení cizojazyčné kompetence. Bezpečnostní teorie a praxe. Praha: Policejní akademie České republiky, 2011, roč. 2011, zvl. čís., s. 551-556. ISSN 1801-8211. info
- PÍŠOVÁ, Michaela a Klára KOSTKOVÁ. Towards quality in teaching. In ELT Signposts. MSSUA/PedF MU Brno Conference. 2011. info
- PÍŠOVÁ, Michaela a Petr KNECHT. Klíčové kompetence v profesním jazyce učitelů. In Medzinárodná vedecká konferencia Škola – statický element v sociálnej dynamike. 2011. info
- PÍŠOVÁ, Michaela; Klára KOSTKOVÁ a Petr VLČEK. Případové studie tvorby kurikula: učitel v roli tvůrce kurikula. In Kolektiv autorů. Projekt Kurikulum G. Sborník příspěvků z Národní konference. první. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV) divize VÚP, 2011, s. 25-30. ISBN 978-80-87063-56-9. URL info
- PÍŠOVÁ, Michaela; Věra JANÍKOVÁ a Světlana HANUŠOVÁ. K metodologii výzkumu v didaktice cizích jazyků. In Janíková, V., Píšová, M., Hanušová, S. a kol. Metodologické otázky výzkumu výuky cizích jazyků. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, s. 11 - 25. Spisy Pedag. fakulty Masarykovy univerzity 155. ISBN 978-80-210-5718-0. info
- JANÍKOVÁ, Věra; Michaela PÍŠOVÁ a Světlana HANUŠOVÁ. Výzkum výuky cizích jazyků. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 94 s. ISBN 978-80-210-5719-7. info
- JANÍKOVÁ, Věra; Michaela PÍŠOVÁ a Světlana HANUŠOVÁ. Výzkum výuky cizích jazyků. 2011. info
- BENDL, Stanislav; Michaela PÍŠOVÁ; Jan ŠŤÁVA; Jitka JURSOVÁ; Lucie BETÁKOVÁ; Lucie DOKOUPILOVÁ; Klára KOSTKOVÁ; Miroslava KOVAŘÍKOVÁ; Martina MANĚNOVÁ; Nataša MAZÁČOVÁ; Jarmila MOJŽÍŠOVÁ; Marcela MUSILOVÁ; Jarmila PAVLIŠOVÁ; Eva PODHAJSKÁ; Jiří PROKOP; Karel RÝDL; Jana UHLÍŘOVÁ; Růžena VÁŇOVÁ; Hana VOŇKOVÁ a Michal ZVÍROTSKÝ. Klinická škola: místo pro výzkum a praktickou přípravu budoucích učitelů. první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2011, 554 s. ISBN 978-80-7290-517-1. info
- PÍŠOVÁ, Michaela; Karolina DUSCHINSKÁ; Jana KARGEROVÁ; Alena LAMPERTOVÁ; Eva LUKAVSKÁ; Monika SZIMETHOVÁ a Anna TOMKOVÁ. Mentoring v učitelství. první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2011, 204 s. ISBN 978-80-7290-518-8. info
- PÍŠOVÁ, Michaela; Petr NAJVAR; Tomáš JANÍK; Světlana HANUŠOVÁ; Klára KOSTKOVÁ; Věra JANÍKOVÁ; František TŮMA a Jana ZERZOVÁ. Teorie a výzkum expertnosti v učitelské profesi. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 154 s. ISBN 978-80-210-5744-9. info
- PÍŠOVÁ, Michaela a Klára KOSTKOVÁ. Didaktická znalost obsahu na výstupu z přípravného vzdělávání učitelů. In Hledisko kvality v přípravě učitele. Vydání první. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010, s. 123-128. Monografie FPE ZČU. ISBN 978-80-7043-869-5. info
- PÍŠOVÁ, Michaela. Burning Issues in English Language Didactics. In Challenges in Foreign Language Education. vydání první. Bratislava: Z-F Lingua, 2010, s. 99-103, 178 s. ISBN 978-80-89328-50-5. info
- PÍŠOVÁ, Michaela. Učitel-expert. Přehled výzkumných trendů a jejich výsledků. Pedagogika. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2010, LX, 3/4, s. 242-253, 197-368. ISSN 0031-3815. info
- PÍŠOVÁ, Michaela a Klára KOSTKOVÁ. Notes on foreign language teaching with special attention to giftedness: a case study. In Cizojazyčná výuka a nadaný žák. Foreign Language Teaching and a Gifted and Talented Pupil. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 2010, s. 140-166, 26 s. ISBN 978-80-210-5375-5. info
- PÍŠOVÁ, Michaela. Od oboru k obsahu vzdělávání a učivu: z příběhu učitele-experta. Pedagogika. Praha: Pedagogická fakulta Karlovy Univerzity, 2009, LIX, č. 2, s. 182-197, 101-226. ISSN 0031-3815. info
- PÍŠOVÁ, Michaela. Příspěvek k diskusi o metodologických problémech diagnostiky didaktické znalosti obsahu. In Metodologické problémy výzkumu a diagnostiky didaktických znalostí obsahu. první. Brno: Paido, 2008, s. 37-50. ISBN 978-80-7315-165-2. info
- PÍŠOVÁ, Michaela. Portfolio v profesní přípravě učitele. první. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007, s. 1-132. ISBN 978-80-7395-024-8. info
- PÍŠOVÁ, Michaela a Pavel BREBERA. K procesům utváření didaktických znalostí obsahu v raných fázích učitelské dráhy. In Pedagogical Content Knowledge nebo didaktická znalost obsahu? první. Brno: Paido, 2007, s. 75-90. ISBN 978-80-7315-139-3. info
- PÍŠOVÁ, Michaela. PRO MENTORY projektu KLINICKÝ ROK. Vedení pedagogické praxe. druhé přepracované vydání. Pardubice: Fakulta filozofická, Univerzita Pardubice, 2006, 77 s. Monografica. ISBN 80-7194-854-3. info
- PÍŠOVÁ, Michaela a Pavel BREBERA. Chapter 7:Addressing Professional Competence. In A Vision of European Teaching and Learning. Perspectives on the role of the teacher. první. Karlstadt: City Tryck i Karlstadt, 2006, s. 67-92. ISBN 91-975204-3-8. info
- PÍŠOVÁ, Michaela. Klinický rok: procesy profesního rozvoje studentů učitelství a jejich podpora. první. Pardubice: Univerzita Pardubice, Fakulta humanitních studií, 2005, 231 s. Monografica. ISBN 80-7194-744-X. info
- BREBERA, Pavel; Monika ČERNÁ a Michaela PÍŠOVÁ. Chapter 12: Practice in Teacher Training. In Learning for the Future. Dimensions of the New Role of the Teacher. první. Karlstadt: City Tryck i Karlstadt, 2005, s. 135- 143. ISBN 91-975204-2-X. info
4. 1. 2016