Informace o projektu
Rethinking Segregation within Schools: Ways of Spreading Positive Attitudes and Behaviors among Youth

Kód projektu
GM26-22987M
Období řešení
1/2026 - 12/2030
Investor / Programový rámec / typ projektu
Grantová agentura ČR
Fakulta / Pracoviště MU
Fakulta sociálních studií
Klíčová slova
segregation;behavior;social network analysis;social influence

Attitudes and behaviors spread among people, yet within-school segregation—where students form groups—may shape the diffusion of behaviors in ways that are not well understood. By integrating network science with group-based theories, I aim to explain how segregation affects the spread of behaviors such as prejudice. While network science models behavioral diffusion through interpersonal ties, group-based theories reveal how segregation triggers psychological processes that allow groups to influence each other. Challenging the view of segregation as solely negative, this project explores how understanding its mechanisms can enhance school interventions. Using methods like longitudinal social network analysis (SAOM) in combination with social computational methods (ABM), I will analyze secondary and newly collected data. I will conduct interventions as a critical test of a newly developed theory. This project aims to advance theories of social influence, improve interventions, and provide new insights into how segregation shapes the diffusion of attitudes and behaviors in schools.

Cíle udržitelného rozvoje

Masarykova univerzita se hlásí k cílům udržitelného rozvoje OSN, jejichž záměrem je do roku 2030 zlepšit podmínky a kvalitu života na naší planetě.

Cíl udržitelného rozvoje č.  3 – Zdraví a kvalitní život Cíl udržitelného rozvoje č.  4 – Kvalitní vzdělání Cíl udržitelného rozvoje č.  5 – Rovnost mužů a žen Cíl udržitelného rozvoje č.  10 – Méně nerovností Cíl udržitelného rozvoje č.  16 – Mír, spravedlnost a silné instituce

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info