Informace o publikaci

Žádná různost není, všichni jsme tu stejní. Děti migrantů, jejich spolužáci a vyučující na českých základních školách

Autoři

JARKOVSKÁ Lucie LIŠKOVÁ Kateřina OBROVSKÁ Jana

Rok publikování 2014
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Orbis Scholae
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sociálních studií

Citace
www https://karolinum.cz/casopis/orbis-scholae/rocnik-8/cislo-1/clanek-3352
Obor Sociologie, demografie
Klíčová slova education; ethnicity; migrant pupils; ethnography
Popis V tomto článku si všímáme toho, jak se český vzdělávací systém vypořádává s rostoucí etnickou různorodostí. Zaměřujeme se přitom jak na perspektivu pedagogů, kteří učí ve třídách navštěvovaných dětmi migranty z Ukrajiny, Ruska, Vietnamu, tak na perspektivu samotných dětí migrantů a jejich spolužáků. Předkládáme výsledky analýzy dat získaných v průběhu etnografického výzkumu na vybraných školách po celé České republice. Vedle individuálních rozhovorů s pedagogy jsou to zejména skupinové rozhovory s dětmi, v nichž identifikujeme diskurzivní strategie a repertoáry charakteristické zneviditelňováním etnicity a udržováním představy etnicky homogenního celku. Cílem tohoto článku je analýza procesů zneviditelňování etnicity, které je v promluvách pedagogů spojeno s humanistickým rámováním osobnosti žáka a u samotných žáků migrantů se projevují performováním normálnosti a bezproblémovosti, která ovšem musí být stvrzena jejich českými spolužáky. Etnickou různorodost v českých školách chápeme jako prostoupenou diskurzem stejnosti navzdory různosti.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info