Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Teacher Professional Socialisation: Objective Determinants
| Název česky | Profesní socializace učitelů: objektivní determinanty |
|---|---|
| Autoři | |
| Rok publikování | 2013 |
| Druh | Článek v odborném periodiku |
| Časopis / Zdroj | Orbis Scholae |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| www | http://www.orbisscholae.cz/2013/number-2 |
| Obor | Pedagogika a školství |
| Klíčová slova | objective determinants of novice teacher socialisation; interactive and institutional and cultural levels of analysis |
| Přiložené soubory | |
| Popis | Nástup do učitelské profese je obecně uznáván za zásadní fázi profesního života učitele. Úvodní roky ve škole mohou být kritickou částí učitelovy kariéry - mají dlouhodobé implikace pro učitelovu efektivitu, pracovní spokojenost a dokonce délku trvání profesní kariéry. Problém vysokého počtu odchodů začínajících učitelů z profese se stal již globální záležitostí. Proto je otázkám socializace začínajících učitelů v posledních desetiletích věnována zvyšující se pozornost. Článek přináší stručný přehled výzkumných směrů v oblasti socializace začínajících učitelů jak v oblasti anticipatorní socializace (před nástupem), tak socializace na pracovišti (organizační). Dále je pozornost věnována zejména období profesní socializace na pracovišti, přičemž v tomto článku se zabýváme zejména objektivními determinantami socializačních procesů. Pojednány jsou tři vrstvy sociálního kontextu: interaktivní (žácia třídy), institucionální (kultura školy, sbor, vedení školy) a kulturní (místní komunita, širší ekonomický, politické a kulturní prostředí). |