Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Dewey a "český Dewey", pedagogika a ideologie
| Autoři | |
|---|---|
| Rok publikování | 2016 |
| Druh | Článek v odborném periodiku |
| Časopis / Zdroj | Pedagogika |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| www | Dewey a "český Dewey" |
| Doi | https://doi.org/10.14712/23362189.2015.723 |
| Obor | Pedagogika a školství |
| Klíčová slova | alternative education; Dewey; aims and means continuum; continuum of experience; pragmatic education; social control |
| Přiložené soubory | |
| Popis | Na základě analýzy textů a komparace analyticky zjištěných dat s reálnou situací autor textu dokládá skutečnost, že Dewey nebyl v Českém prostředí řádně pochopen, a tedy ani aplikován. To může vést k odmítnutí údajné „Deweyho pedagogiky“. Ve druhé části textu se autor věnuje epistemologické metarovině a kontinuu cílů a prostředků jako pozadí, které utváří pragmatistickou pedagogiku. V rámci tohoto pozadí se dotýká důležitého rozlišení na výuku vedenou prostřednictvím smysluplné činorodé aktivity (occupation) a výuku úzce zaměřenou na přípravu na zaměstnání (vocation). Ve třetí části představuje dva základní principy deweyovské pedagogiky – kontinuitu a interaktivní charakter zkušenosti a sociální kontrolu pedagogického procesu, která probíhá socializací a intelektualizací původních impulzů žáka. Na těchto principech autor dokládá, že Deweyho pedagogiku nemůžeme považovat za „pedocentrickou“. Pedocentrimus je zde ve vztahu k Deweyho dílu představen jako jeden z projevů ideologizace pedagogického diskurzu. Ve čtvrté části je poukázáno na to, jak byly Deweyho myšlenky ideologizovány již v americkém progresivistickém hnutí. V páté části autor upozorňuje na analogické tendence v českém pedagogickém diskurzu. |
| Související projekty: |