Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Psychosociální konstrukt kariérové adaptability z pohledu teorie a empirické evidence – přehledová studie
| Autoři | |
|---|---|
| Rok publikování | 2016 |
| Druh | Článek v odborném periodiku |
| Časopis / Zdroj | Liefelong Learning - celoživotní vzdělávání |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| www | http://lifelonglearning.mendelu.cz/wcd/w-rek-lifelong/ll1603/lifele20160603102.pdf |
| Doi | https://doi.org/10.11118/lifele20160603102. |
| Obor | Pedagogika a školství |
| Klíčová slova | career adaptability; interest; control; curiosity; self-confidence; career maturity; theory of career construction |
| Popis | Přehledová studie se zaměřuje na multidimenzionální psychosociální konstrukt kariérové adaptability, kterému je v současné době věnována zvýšená pozornost. Kariérová adaptabilita naznačuje možnosti jedince pro zvládání současných či očekávaných úkolů, změn a traumat v profesních rolích. Ve studii je popsán vznik konstruktu kariérové adaptability, jeho vymezení a dimenze – zájem, kontrola, zvídavost a sebedůvěra. Dále jsou představeny nástroje pro měření kariérové adaptability a vybrané empirické poznatky o kariérové adaptabilitě. Pozornost je mj. zaměřena na vztah kariérové adaptability a demografických proměnných, osobnostních rysů, sebepojetí, sebehodnocení, důvěry ve vlastní schopnosti, profesní identity, časovým zaměřením, akademickou úspěšností, kariérového poslání, kariérovou spokojeností aj. Prezentované teoretické a empirické poznatky jsou významné pro kariérové poradce a učitele kariérové výchovy, kteří mohou na základě znalosti kariérové adaptability navrhnout intervence reflektující specifické potřeby jednotlivých klientů a žáků. |