Informace o publikaci

Metodologické aspekty multimodální konverzační analýzy a její relevance pro výzkum interakce ve třídě

Logo poskytovatele
Autoři

TŮMA František

Rok publikování 2020
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis Cílem příspěvku je představit multimodální konverzační analýzu a na vybraných ukázkách ilustrovat její relevanci pro výzkum interakce ve třídě. Konkrétně bude pozornost věnována problematice přepisu nahrávky (vč. představení různých transkripčních konvencí) a analýze, zejména pak roli vybraných jazykových, tělesných a materiálních prostředků v interakci. V prezentaci upozorním na specifika tohoto typu výzkumu interakce, zejména na sekvenčnost, situační povahu interakce a charakter poznatků, které může multimodální konverzační analýza přinést. Výzkum v konverzační analýze (česky např. Tůma, 2017) vychází ze záznamů přirozeně probíhající interakce. V multimodální konverzační analýze vedle samotných jazykových prostředků hrají důležitou roli také prostředky tělesné (např. držení těla, pohyby rukou apod.) a materiální (např. učební materiál, tabule), jejichž používání mluvčí v interakci průběžně analyzují a svým jednáním dávají najevo své porozumění (Streeck, Goodwin, & LeBaron, 2011). V konverzační analýze existuje celá řada transkripčních konvencí pro zachycení multimodálních aspektů interakce (např. Sidnell & Stivers, 2013), z nichž k široce používaným patří ty, jež vyvinula Lorenza Mondada. Výstupem analýzy je podrobný popis praktik, tj. postupů používaných mluvčími při realizaci konkrétního jednání. Teoretické a metodologické aspekty multimodální konverzační analýzy budu ilustrovat na vybraných analýzách dat pořízených v 18 vyučovacích hodinách anglického jazyka u pěti různých učitelů na pěti na středních školách (projekt GAČR 18-02363S). Konkrétně na vybraných datových ukázkách předvedu použití transkripčních konvencí a analytický postup, jež staví na sekvenčnosti a na pohledu účastníků (tzv. next-turn proof procedure). Tím doložím sekvenční a situační povahu interakce a charakter konverzačněanalytických zjištění. Na vybraných analýzách dat doložím specifika multimodální konverzační analýzy (transkripční konvence, analytické postupy, sekvenční a situační aspekty interakce, povaha zjištění a zobecnění) a tyto vztáhnu k existujícím přístupům uplatňovaným ve výzkumu interakce ve třídě. Z hlediska multimodální konverzační analýzy upozorním na problematičnost termínu „ne/verbální komunikace“, potřebu zohledňovat v analýze i relevantní tělesné a materiální prostředky, a také na potřebu chápat interakci jako komplexní souhru postupů používaných mluvčími v konkrétních situacích.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info