Informace o publikaci
Polyfonie, nebo monodie? Gesualdovo řešení principu meraviglia
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2017 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Opus musicum |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Klíčová slova | Mannerism, late Renaissance, Ferrara, chromaticism, polyphony, emotionality, destruction, order |
Popis | Tématem studie je uplatnění chromatiky v hudbě období pozdní renesance (manýrismu) pro vyjádření vášní obsažených v textu. Zatímco členové florentské Cameraty tvrdili, že pro princip mitazione delle parole je vhodná pouze doprovázená monodie, Carlo Gesualdo nadále rozvíjel vícehlasou techniku vrcholné renesance. Do ní vstupují chromatické principy, jimiž se inspiroval během svého pobytu ve Ferraře v letech 1594–96. Nabízí se paralela se soudobou marinistickou poezií, jejímž cílem je vyvolat v posluchači údiv (meraviglia). Vzhledem k tomu, že manýristické umění je mnohými teoretiky napadáno jako povrchní či destruktivní, autor tohoto textu poukazuje na skutečnost, že Gesualdo vyjadřoval uvedenými prostředky též tematiku duchovní, čímž přispěl ke vzniku nového barokního slohu. |