Informace o publikaci

Polyfonie, nebo monodie? Gesualdovo řešení principu meraviglia

Autoři

SÝKORA Pavel

Rok publikování 2017
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Opus musicum
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Klíčová slova Mannerism, late Renaissance, Ferrara, chromaticism, polyphony, emotionality, destruction, order
Popis Tématem studie je uplatnění chromatiky v hudbě období pozdní renesance (manýrismu) pro vyjádření vášní obsažených v textu. Zatímco členové florentské Cameraty tvrdili, že pro princip mitazione delle parole je vhodná pouze doprovázená monodie, Carlo Gesualdo nadále rozvíjel vícehlasou techniku vrcholné renesance. Do ní vstupují chromatické principy, jimiž se inspiroval během svého pobytu ve Ferraře v letech 1594–96. Nabízí se paralela se soudobou marinistickou poezií, jejímž cílem je vyvolat v posluchači údiv (meraviglia). Vzhledem k tomu, že manýristické umění je mnohými teoretiky napadáno jako povrchní či destruktivní, autor tohoto textu poukazuje na skutečnost, že Gesualdo vyjadřoval uvedenými prostředky též tematiku duchovní, čímž přispěl ke vzniku nového barokního slohu.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info