Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Právo zřizovat soukromé školy z pohledu práva na vzdělání
| Autoři | |
|---|---|
| Rok publikování | 2025 |
| Druh | Článek v odborném periodiku |
| Časopis / Zdroj | Právník : teoretický časopis pro otázky státu a práva |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| www | URL |
| Klíčová slova | Private Schools; Right to Education; Long-term Objectives; Education Act |
| Přiložené soubory | |
| Popis | Podle úpravy obsažené ve školském zákoně nemůže soukromá škola vzniknout, pokud by to bylo v rozporu s celostátním nebo krajským dlouhodobým záměrem vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy. Tato právní úprava již byla předmětem kontroly ústavnosti ze strany Ústavního soudu, kde v testu ústavnos ti obstála. V předloženém textu tuto právní úpravu, jakož i vzpomínaný nález Ústavního soudu a navazující judikaturu Nejvyššího správního soudu, podrobujeme kritice. Máme za to, že požadavek souladu s dlouho dobými záměry je nepřípustným zásahem do svobody zřizovat soukromé školy, která je chráněna naším ústavním pořádkem. Svou argumentaci opíráme zejména o lidskoprávní instrumenty mezinárodní povahy. V textu nejdříve vyjadřujeme svůj nesouhlas se závěrem, že náš ústavní pořádek žádnou svobodu zřídit sou kromou školu nechrání, že na problematiku musí být nahlíženo nikoliv primárně z pohledu soukromého zři zovatele, ale rodičů a dětí, a že je předností právní úpravy, že požadavek na soulad s dlouhodobými záměry dopadá na všechny vznikající školy bez ohledu na charakter zřizovatele. Dále navrhujeme vlastní vymezení esenciálního obsahu svobody zřizovat soukromé školy chráněné národním právem v čl. 33 odst. 3 LZPS. Na základě tohoto vymezení pak uzavíráme, že posuzovaná právní úprava zasahuje do tvrdého jádra dotčené svobody, tudíž musí být posuzována testem proporcionality, ve kterém však neobstojí. |