Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Kvalifikace učitelů mateřských škol v perspektivě současných trendů předškolního vzdělávání
| Autoři | |
|---|---|
| Rok publikování | 2025 |
| Druh | Článek v odborném periodiku |
| Časopis / Zdroj | Studia Paedagogica |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| www | https://journals.phil.muni.cz/studia-paedagogica |
| Doi | https://doi.org/10.5817/SP2025-1-4 |
| Klíčová slova | qualification; quality; professionalization; preschool education; preschool teacher |
| Popis | Studie shrnuje hlavní momenty vývoje kvalifikačních cest učitelů v českém předškolním vzdělávání a zasazuje je do historického a mezinárodního kontextu. Přináší tak pohled na současnou situaci a proměny v přípravě učitelů mateřských škol. Proces profesionalizace nahlížíme optikou profesionalizačních teorií akompetenčních modelů. Informační zdroje jsme vybraly na základě rozsáhlé rešerše českých a zahraničních odborných publikací anglo-saské provenience. Analýza ukazuje, že odborný diskurz vychází především z paradigmatu formální kvalifikace (model 1), méně často se hovoří o shromažďování důkazů o účinnosti pedagogického působení na rozvoj dítěte (modely typu 2), ojediněle je sledováno konkrét-ní pedagogické jednání učitele (model 3). V České republice se profesionalizační trendy opírají o paralelní využití několika profesionalizačních modelů. Naše práce ukazuje, že zatím-co ve většině zemí západní Evropy se stalo vysokoškolské vzdělání standardním požadavkem pro učitele mateřských škol, v České republice tento stav dosud nenastal. V této souvislos-ti doporučujeme zaměřit budoucí výzkum na vztah mezi kvalifikací učitelů a kvalitou před-školního vzdělávání, což by mohlo přispět k informovanému rozhodování v oblasti vzdělá-vací politiky. |