Informace o publikaci

Kvalifikace učitelů mateřských škol v perspektivě současných trendů předškolního vzdělávání

Autoři

SYSLOVÁ Zora LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ Barbora NAJVAROVÁ Veronika KOŽELUHOVÁ Eva

Rok publikování 2025
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Studia Paedagogica
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
www https://journals.phil.muni.cz/studia-paedagogica
Doi https://doi.org/10.5817/SP2025-1-4
Klíčová slova qualification; quality; professionalization; preschool education; preschool teacher
Popis Studie shrnuje hlavní momenty vývoje kvalifikačních cest učitelů v českém předškolním vzdělávání a zasazuje je do historického a mezinárodního kontextu. Přináší tak pohled na současnou situaci a proměny v přípravě učitelů mateřských škol. Proces profesionalizace nahlížíme optikou profesionalizačních teorií akompetenčních modelů. Informační zdroje jsme vybraly na základě rozsáhlé rešerše českých a zahraničních odborných publikací anglo-saské provenience. Analýza ukazuje, že odborný diskurz vychází především z paradigmatu formální kvalifikace (model 1), méně často se hovoří o shromažďování důkazů o účinnosti pedagogického působení na rozvoj dítěte (modely typu 2), ojediněle je sledováno konkrét-ní pedagogické jednání učitele (model 3). V České republice se profesionalizační trendy opírají o paralelní využití několika profesionalizačních modelů. Naše práce ukazuje, že zatím-co ve většině zemí západní Evropy se stalo vysokoškolské vzdělání standardním požadavkem pro učitele mateřských škol, v České republice tento stav dosud nenastal. V této souvislos-ti doporučujeme zaměřit budoucí výzkum na vztah mezi kvalifikací učitelů a kvalitou před-školního vzdělávání, což by mohlo přispět k informovanému rozhodování v oblasti vzdělá-vací politiky.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info