Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Modely populární kultury
| Autoři | |
|---|---|
| Rok publikování | 2016 |
| Druh | Článek v odborném periodiku |
| Časopis / Zdroj | Proudy. Středoevropský časopis pro vědu a literaturu |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| www | Webová adresa studie |
| Klíčová slova | theoretical model; popular culture |
| Popis | Článek představuje systematický přehled teoretických modelů používaných při konceptualizaci populární kultury v humanitních vědách. Autor analyzuje různé typy vizualizačních modelů, které pomáhají pochopit složité vztahy mezi populární kulturou, vysokým uměním a lidovou kulturou, a identifikuje čtyři hlavní typy modelů: dichotomické modely založené na tradičním rozdělení na "vysokou" a "masovou" kulturu (Adorno, Arnold), které kritizuje pro jejich uzavřenost a neschopnost zachytit vzájemnou prostupnost kulturních kategorií; lineární a cyklické modely vycházející z práce Ray B. Brownea, který populární kulturu umisťuje do středu horizontálního kontinua mezi elitní a lidovou kulturu; trojdimenzionální modely inspirované Giddensovou teorií strukturace, rozlišující tři vzájemně se ovlivňující dimenze (artefakty, uživatele a kontexty); a nejnovější fraktální sítě reprezentované Mirzoeffem, který chápe kulturu jako fraktální síť s nekonečnou složitostí. Autor také upozorňuje na důležité metodologické omezení: všechny pokusy o definici populární kultury jsou nevyhnutelně ovlivněny teoretickým rámcem, ze kterého vycházejí, a žádná definice tak není obecně platná. Článek poskytuje přehled evoluce teoretického myšlení o populární kultuře od 19. století po současnost a představuje teoretickou syntézu užitečnou pro studenty a výzkumníky cultural studies, teorie médií a estetiky. |
| Související projekty: |