Informace o publikaci

Korpusen analiz na tradicionnite češki imena v publicistikata

Název česky Korpusová analýza tradičních českých jmen v žurnalistice
Autoři

KREJČOVÁ Elena DANYIOVÁ Alena STALYANOVA Nadezhda

Rok publikování 2025
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Bălgarska reč. Spisanie za ezikoznanie i ezikova kultura
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Klíčová slova proper names, masculine names, hypocoristics, corpus research
Přiložené soubory
Popis Článek analyzuje frekvenci vybraných vlastních jmen v textech z korpusů převážně mediálního charakteru. Podle dat z Českého národního korpusu se formální tvary vlastních jmen Jiří, Jan, Ivan a Petr nejčastěji používají v publicistice a beletrii. Naproti tomu hypokoristika Jiřík, Honza a Péťa jsou velmi častá v hovorové řeči, beletrii a někdy i v publicistice. Některá hypokoristika jsou velmi často spojována s určitou pohádkovou postavou, jako je například bláznivý Honza nebo Ivanuška Blázen. Na druhou stranu formální tvary mužských vlastních jmen jsou často spojovány s biblickými nebo historickými postavami, jako je svatý Petr, Jan Hus, král Jiří z Poděbrad, Ivan Hrozný atd.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info