Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Formativní a sumativní hodnocení v TBL: Co jsme si mysleli a co nám ukázala praxe?
| Autoři | |
|---|---|
| Rok publikování | 2025 |
| Druh | Konferenční abstrakty |
| Citace | |
| Popis | Předmět Teoretické základy klinické medicíny (TZKM) na Lékařské fakultě Masarykovy univerzity začal na podzim 2023 využívat metodu Team-Based Learning (TBL). Implementaci předcházela tříletá příprava a pilotní běhy. Vlastní výuka staví na aplikaci patofyziologických znalostí prostřednictvím souboru 14 virtuálních pacientů. Klíčovou pedagogickou otázkou se od počátku stalo nalezení rovnováhy mezi formativním a sumativním hodnocením. Výuka probíhá pro >400 studentů, přičemž každá lekce je opakována 11krát během dvoutýdenního bloku. Přípravné texty zajišťují porozumění základním konceptům. Ověření připravenosti k výuce probíhá prostřednictvím sekvence testů iRAT, tRAT a gRA, které mapují individuální i týmové znalosti. Následná aplikační cvičení s virtuálními pacienty podporují rozvoj klinického uvažování, kritického myšlení a rozhodovacích dovedností. Zkušenosti ze čtyř semestrů ukázaly, že zařazení sumativního hodnocení prostřednictvím výsledků iRAT zásadně mění chování studentů. Zatímco čistě formativní nastavení vedlo k otevřenější diskusi a spolupráci, sumativní prvek zvýšil míru stresu a vedl k častějším dotazům ohledně férovosti hodnocení. Bylo proto nutné zavést cílené komunikační intervence včetně přímých diskuzí se studenty. Tyto kroky pomohly zmírnit obavy a podpořily důvěru ve vzdělávací proces. Naše zkušenost potvrzuje, že TBL je účinnou metodou pro rozvoj klinického uvažování, avšak nastavení formativního a sumativního hodnocení zásadně ovlivňuje motivaci i spokojenost studentů. Výsledky naznačují, že optimální poměr těchto forem hodnocení musí být hledán s ohledem na cíle kurikula a specifika daného oboru. |