Informace o publikaci

Formativní a sumativní hodnocení v TBL: Co jsme si mysleli a co nám ukázala praxe?

Autoři

SCHWARZ Daniel BRUZLOVÁ Martina

Rok publikování 2025
Druh Konferenční abstrakty
Citace
Popis Předmět Teoretické základy klinické medicíny (TZKM) na Lékařské fakultě Masarykovy univerzity začal na podzim 2023 využívat metodu Team-Based Learning (TBL). Implementaci předcházela tříletá příprava a pilotní běhy. Vlastní výuka staví na aplikaci patofyziologických znalostí prostřednictvím souboru 14 virtuálních pacientů. Klíčovou pedagogickou otázkou se od počátku stalo nalezení rovnováhy mezi formativním a sumativním hodnocením. Výuka probíhá pro >400 studentů, přičemž každá lekce je opakována 11krát během dvoutýdenního bloku. Přípravné texty zajišťují porozumění základním konceptům. Ověření připravenosti k výuce probíhá prostřednictvím sekvence testů iRAT, tRAT a gRA, které mapují individuální i týmové znalosti. Následná aplikační cvičení s virtuálními pacienty podporují rozvoj klinického uvažování, kritického myšlení a rozhodovacích dovedností. Zkušenosti ze čtyř semestrů ukázaly, že zařazení sumativního hodnocení prostřednictvím výsledků iRAT zásadně mění chování studentů. Zatímco čistě formativní nastavení vedlo k otevřenější diskusi a spolupráci, sumativní prvek zvýšil míru stresu a vedl k častějším dotazům ohledně férovosti hodnocení. Bylo proto nutné zavést cílené komunikační intervence včetně přímých diskuzí se studenty. Tyto kroky pomohly zmírnit obavy a podpořily důvěru ve vzdělávací proces. Naše zkušenost potvrzuje, že TBL je účinnou metodou pro rozvoj klinického uvažování, avšak nastavení formativního a sumativního hodnocení zásadně ovlivňuje motivaci i spokojenost studentů. Výsledky naznačují, že optimální poměr těchto forem hodnocení musí být hledán s ohledem na cíle kurikula a specifika daného oboru.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info