Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Za hranicí nástrojů: Co znamená kvalitní výuka a jak se vytváří
| Autoři | |
|---|---|
| Rok publikování | 2025 |
| Druh | Vyžádané přednášky |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| Popis | Otázka, jak lépe učit nebo jak být lepším učitelem, se na první pohled může jevit jako normativní. Ve skutečnosti však otevírá prostor pro hlubší úvahu o tom, co tvoří kvalitu výuky a jaké předpoklady formují její pedagogický potenciál. Kvalitní výuka přitom nespočívá pouze v tom, jaké nástroje používáme, ale především v naší schopnosti vytvářet smysluplné výukové prostředí, které podporuje porozumění, kritické myšlení a aktivní zapojení studentů. Místo hledání univerzálních návodů se tak pozornost přesouvá k vytváření prostoru, který podporuje profesní růst skrze reflexi a sdílení. Tandemová výuka, kolegiální sdílení nebo mentoring představují formy profesního rozvoje, které staví na společném hledání nových cest ve výuce a učení. Tato perspektiva zároveň otevírá prostor pro to, aby se otázka kvality výuky stala nejen individuální, ale i kolektivní snahou o proměnu akademické kultury směrem k větší reflexivitě a vzájemnému učení. V tomto příspěvku sdílíme naše zkušenosti z několikaletého výzkumného bádání v rámci doktorského studia, výzkumných projektů a zároveň čerpáme z naší vlastní praxe tandemové výuky. |