Informace o publikaci

Za hranicí nástrojů: Co znamená kvalitní výuka a jak se vytváří

Autoři

NEKARDOVÁ Barbora VLČEK Jakub

Rok publikování 2025
Druh Vyžádané přednášky
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis Otázka, jak lépe učit nebo jak být lepším učitelem, se na první pohled může jevit jako normativní. Ve skutečnosti však otevírá prostor pro hlubší úvahu o tom, co tvoří kvalitu výuky a jaké předpoklady formují její pedagogický potenciál. Kvalitní výuka přitom nespočívá pouze v tom, jaké nástroje používáme, ale především v naší schopnosti vytvářet smysluplné výukové prostředí, které podporuje porozumění, kritické myšlení a aktivní zapojení studentů. Místo hledání univerzálních návodů se tak pozornost přesouvá k vytváření prostoru, který podporuje profesní růst skrze reflexi a sdílení. Tandemová výuka, kolegiální sdílení nebo mentoring představují formy profesního rozvoje, které staví na společném hledání nových cest ve výuce a učení. Tato perspektiva zároveň otevírá prostor pro to, aby se otázka kvality výuky stala nejen individuální, ale i kolektivní snahou o proměnu akademické kultury směrem k větší reflexivitě a vzájemnému učení. V tomto příspěvku sdílíme naše zkušenosti z několikaletého výzkumného bádání v rámci doktorského studia, výzkumných projektů a zároveň čerpáme z naší vlastní praxe tandemové výuky.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info