Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Karel Kosík: umění jako obrana lidského proti technokracii
| Autoři | |
|---|---|
| Rok publikování | 2025 |
| Druh | Další prezentace na konferencích |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| Přiložené soubory | |
| Popis | V roce 1966 se Heidegger ve slavném rozhovoru pro Spiegel dovolává už jen nějakého boha, který může člověka zachránit před světem určovaným technologiemi. Jeho kritika, mezi modernisty spíše nevídaná, se opírala o ontologickou koncepci analýzy bytí, a to i bytí věci (vzpomeňme známý příklad o džbánu). Letadla a auta dokázala zkrátit vzdálenosti, ale nevytvořila mezi lidmi žádnou blízkost (Věc, 1950). Heideggerovu ontologii rozpracovávají ve vztahu k otázce po podstatě lidského bytí existencialisté. A společně s nimi se tématem autenticity člověka v moderním věku zabývá i Karel Kosík, když v roce 1963 publikuje na bázi fenomenologické ontologie a marxistické antropologie Dialektiku konkrétního. Právě umění je v jeho pojetí faktorem, jenž může působit proti pseudokonkrétnosti odlidštěného netvořivého světa, který si zdánlivě paradoxně jakožto lidské bytosti sami vytváříme tím, že podléháme fetišizující síle pseudokonkrétní skutečnosti, v níž mizí rozdíl mezi podstatou a jevem. Umění nám podle Kosíka klade otázku, co je vlastně skutečné, skutečnost nejen odhaluje, ale spolupodílí se i na jejím utváření. „Středověká katedrála není pouze vyjádřením či obrazem feudálního světa, ale je současně elementem výstavby tohoto světa.“ (Dialektika konkrétního, 1963). V esejích ze Století Markéty Samsové se k tématu na pozadí soudobých historických událostí opět vrací za použití příkladu konkrétních literárních děl jako jsou Proměna nebo Švejk, na nichž ilustruje historický zlom, který nastává na přelomu mezi tragičnem a groteskou. Představením tvůrčího poměru člověka k věci prizmatem Kosíkovy filosofie se pokusíme nahlédnout umění jako antropologickou konstantu, ve které však osciluje napětí mezi uměním chápaným jako art a uměním jako techné. Cílem příspěvku je pak zopakovat Kosíkovy argumenty pro umění jakožto obranu proti nelidskému. |
| Související projekty: |