Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Připravenost pedagogů na nárůst poruch chování u dětí mladšího školního věku
| Autoři | |
|---|---|
| Rok publikování | 2025 |
| Druh | Článek ve sborníku |
| Konference | Dialóg o mediácii. Inšpirácia pre riešenie konfliktov. Slovensko, Modra. |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| www | Program konference |
| Klíčová slova | behavioural disorders; prevention; intervention; primary school teachers; mediation |
| Popis | Studie se zaměřuje na analýzu připravenosti učitelů prvního stupně základních škol na narůstající výskyt poruch chování u dětí mladšího školního věku. Teoretická část syntetizuje aktuální poznatky v oblasti poruch chování se zvláštním důrazem na rizikové a protektivní faktory a na význam včasné pedagogické intervence. Empirická část vychází z dotazníkového šetření provedeného mezi učiteli v Jihomoravském kraji (N = 131). Zjištění potvrzují, že problémové chování žáků představuje běžnou součást školní reality, přičemž nejčastěji se projevuje opozičním chováním, verbální agresí a narušováním vyučování. Přestože učitelé deklarují využívání preventivních strategií a spolupráci s odborníky, významná část z nich postrádá hlubší odborné znalosti a systematickou institucionální podporu. Specifickým zjištěním je omezené využívání mediace jako nástroje prevence a řešení konfliktů, a to navzdory jejímu značnému potenciálu pro zlepšování školního klimatu. |