Informace o publikaci

Připravenost pedagogů na nárůst poruch chování u dětí mladšího školního věku

Autoři

DAČEVOVÁ Radmila DINGOVÁ Denisa

Rok publikování 2025
Druh Článek ve sborníku
Konference Dialóg o mediácii. Inšpirácia pre riešenie konfliktov. Slovensko, Modra.
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
www Program konference
Klíčová slova behavioural disorders; prevention; intervention; primary school teachers; mediation
Popis Studie se zaměřuje na analýzu připravenosti učitelů prvního stupně základních škol na narůstající výskyt poruch chování u dětí mladšího školního věku. Teoretická část syntetizuje aktuální poznatky v oblasti poruch chování se zvláštním důrazem na rizikové a protektivní faktory a na význam včasné pedagogické intervence. Empirická část vychází z dotazníkového šetření provedeného mezi učiteli v Jihomoravském kraji (N = 131). Zjištění potvrzují, že problémové chování žáků představuje běžnou součást školní reality, přičemž nejčastěji se projevuje opozičním chováním, verbální agresí a narušováním vyučování. Přestože učitelé deklarují využívání preventivních strategií a spolupráci s odborníky, významná část z nich postrádá hlubší odborné znalosti a systematickou institucionální podporu. Specifickým zjištěním je omezené využívání mediace jako nástroje prevence a řešení konfliktů, a to navzdory jejímu značnému potenciálu pro zlepšování školního klimatu.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info