Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
AI-generated text in academic writing: Balancing structural proficiency and intellectual autonomy
| Název česky | Texty generované umělou inteligencí v akademickém psaní: Vyvážení strukturální způsobilosti a intelektuální autonomie |
|---|---|
| Autoři | |
| Rok publikování | 2025 |
| Druh | Článek v odborném periodiku |
| Časopis / Zdroj | International Journal of Innovative Research and Scientific Studies (IJIRSS) |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| www | https://doi.org/10.53894/ijirss.v8i4.7953 |
| Doi | https://doi.org/10.53894/ijirss.v8i4.7953 |
| Klíčová slova | Academic integrity; ChatGPT-4; Cognitive scaffolding; Critical thinking; Generative AI; Student writing |
| Popis | S nástupem generativních nástrojů AI, jako je ChatGPT-4, ve vysokoškolském vzdělávání je nutné kriticky zkoumat jejich vliv na studentské psaní. Studie zkoumá, jak AI-podporované psaní ovlivňuje akademické eseje bakalářských studentů, se zaměřením na strukturu, využití důkazů a kritické myšlení. Na základě Vygotského Zóny proximálního vývoje a Swellerovy Teorie kognitivní zátěže byla provedena randomizovaná kontrolovaná studie s 50 studenty prvního ročníku. Účastníci byli rozděleni do dvou skupin: jedna používala ChatGPT-4 při psaní, druhá pracovala samostatně. Eseje byly hodnoceny podle Toulminova modelu argumentace. Výsledky ukázaly, že AI-podporované eseje dosáhly vyššího skóre v organizaci (M = 4,3 vs. 3,2) a jasnosti teze (M = 4,5 vs. 3,0), ale nižšího v kritickém zapojení (M = 2,9 vs. 3,6). Kvalitativní data ukázala, že studenti ocenili efektivitu AI, ale 74 % vyjádřilo obavy z nadměrné závislosti. Studenti pracující bez AI hlásili silnější konceptuální porozumění získané vlastními úsilím. Studie naznačuje, že AI zlepšuje povrchovou plynulost psaní, ale může oslabit nezávislé myšlení. Doporučuje pedagogické strategie, které využívají AI jako pomocný nástroj, nikoli náhradu, a zároveň podporují kritické myšlení a akademickou integritu. |