Informace o publikaci

JAK MĚŘIT SOCIÁLNÍ ÚZKOST VE ŠKOLE? ADAPTACE A REVIZE ŠKÁLY SAQ-C

Autoři

ŠEJNA Erik

Rok publikování 2025
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis Prezentované výzkumné šetření se zabývá adaptací, validizací a revizí půvo- dem španělské škály Social Anxiety Questionnaire for Children (SAQ-C) na vzorku 740 žáků nižšího sekundárního vzdělávání (8./9. tříd) v 13 náhodně vybraných základních školách na Moravě. Pro účely výzkumného šetření byly ze škály extra- hovány dva faktory, dosahující většinového rozptylu celkové škály, které rovněž přímo souvisí se školním prostředím. Revidovaná škála byla podrobena explorativ- ní i konfirmační faktorové analýze vždy na polovině náhodně vybraného vzorku. Výsledky ukázaly vysoké faktorové zátěže u všech položek s jejich originálními faktory. Pouze jedna položka byla přemístěna. konfirmační faktorová analýza prokázala, že škála dosahuje dobrých fit indexů (CFI, TLI > 0.99). Zkoumána byla rovněž invariance měření – škála funguje stejně pro mužské i ženské respondenty. Vícenásobná lineární regrese potvrdila, že pohlaví i akademický self-concept jsou signifikantními prediktory sociální úzkosti spolu se školním výkonem, který však dosahoval řádově nižší úrovně regresního koeficientu.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info