Informace o publikaci

Interpretace herní zkušenosti s fikčními světy : když hráči dovolí příšerám být součástí jejich vlastních příběhů

Autoři

SAIDL Michal

Rok publikování 2025
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis Představa příšer má v lidské kultuře dlouhou tradici, od náboženských příběhů a mýtů po současná digitální média. Příspěvek zkoumá, jakým způsobem jsou videoherní příšery začleňovány do internalizovaných a vyvíjejících se příběhů „o sobě“, tj. příběhů, které si člověk vytváří, aby dal smysl a význam svému životu nebo konkrétní zkušenosti. Výzkum se zaměřuje na dospělé hráčské publikum a snaží se odpovědět na otázku, proč se některé herní příšery stávají pro hráče významnými v rámci konkrétní herní zkušenosti, zatímco u jiných hráčů k tomu nedochází. Příspěvek představí výsledky tematické analýzy tří pilotních rozhovorů a analyzovaných dat 70 respondentů z pilotního dotazníku. Předběžné výsledky kvalitativního výzkumu naznačují, že herní zkušenosti s fikčními narativy příšer mohou nabývat povahy „autentických“ prožitků. Tyto prožitky překračují hranice herního světa a stávají se osobně důležitými zkušenostmi, které formují hráčovu imaginaci, přesvědčení nebo vnímání okolního světa. Fikční příběhy zahrnující videoherní příšery mohou prohloubit porozumění, jak prostřednictvím médií nabízejících primárně zábavu je ovlivňována, zpochybňována nebo přetvářena lidská imaginace, normy a vnímání jedince v soudobé společnosti. Zároveň obohacuje obor religionistiky o pochopení toho, jak mohou být přesvědčení (ang. beliefs) formována a udržována v rámci kontextu imaginativní kultury.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info