Informace o publikaci

Proces psychosociální krize identity v dospívání a jeho empatické zobrazení v prózách Michaely Fišarové a Ivany Janišové

Autoři

LÍPOVÁ Magdaléna

Rok publikování 2025
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Popis Příspěvek se zabývá vybranými prózami pro mládež, které získaly literární cenu Zlatá stuha za tvorbu pro děti a mládež v kategorii literární část v období od roku 2000. Soustředí se na dvě prózy s výraznou dívčí hrdinkou, určené pro dospívající čtenářky a čtenáře od dvanácti let výše. Metodou literárněvědné interpretační analýzy charakterizuje stať motivy a témata příběhů a sleduje cesty psychosociálního zrání postav v období adolescence. Zkoumá proces hledání identity; způsoby vyrovnávání se s novými sociálními rolemi, rozvoj osobnostních vlastností, nových dovedností, budování mezilidských vztahů a zabývá se uměleckými prostředky, jimiž jsou tyto procesy psychosociálního vývoje zachyceny. Příspěvek je součástí rozsáhlejšího dizertačního výzkumu a klade si za cíl analyzovat a interpretovat vybrané texty literatury pro děti a mládež; studovat zobrazení procesu psychosociálního zrání v různých věkových obdobích, od předškolního věku po období adolescence, a srovnat je s psychologickými teoriemi životního cyklu – především s teorií psychosociálního vývoje Erika Eriksona.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info