Characterization of human embryonic stem cell lines by the International Stem Cell Initiative

Název česky Charakterizace lidských embryonálních kmenových buněk mezinárodní iniciativou pro kmenové buňky

ADEWUMI O. AFLATOONIAN B. AHRLUND-RICHTER L. AMIT M. ANDREWS P.W. BEIGHTON G. BELLO P.A. BENVENISTY N. BERRY L.S. BEVAN S. BLUM B. BROOKING J. CHEN K.G. CHOO A.B. CHURCHILL G.A. CORBEL M. DAMJANOV I. DRAPER J.S. DVOŘÁK Petr EMANUELSSON K. FLECK R.A. FORD A. GERTOW K. GERTSENSTEIN M. GOKHALE P.J. HAMILTON R.S. HAMPL Aleš HEALY L.E. HOVATTA O. HYLLNER J. IMREH M.P. ITSKOVITZ-ELDOR J. JACKSON J. JOHNSON J.L. JONES M. KEE K. KING B.L. KNOWLES B.B. LAKO M. LEBRIN F. MALLON B.S. MANNING D. MAYSHAR Y. MCKAY R.D. MICHALSKA A.E. MIKKOLA M. MILEIKOVSKY M. MINGER S.L. MOORE H.D. MUMMERY C.L. NAGY A. NAKATSUJI N. O´BRIEN C.M. OH S.K. OLSSON C. OTONKOSKI T. PARK K.Y. PASSIER R. PATEL H. PATEL M. PEDERSEN R. PERA M.F. PIEKARCZYK M.S. PERA R.A. REUBINOFF B.E. ROBINS A.J. ROSSANT J. RUGG-HUNN P. SCHULZ T.C. SEMB H. SHERRER E.S. SIEMEN H. STACEY G.N. STOJKOVIC M. SUEMORI H. SZATKIEWICZ J. TURETSKY T. TUURI T. VAN DEN BRINK S. VINTERSTEN K. VUORISTO S. WARD D. WEAVER T.A. YOUNG L.A. ZHANG W.

Rok publikování 2007
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Nature biotechnology

Lékařská fakulta

Obor Genetika a molekulární biologie
Klíčová slova human; embryonic; stem cell
Popis Tato studie představuje výsledek prvního mezinárodního srovnání velkého počtu nezávislých linií lidských embryonálních kmenových (ES) buněk z laboratoří z celého světa (International Stem Cell Initiative), které bylo provedeno s cílem odhalit jejich společné a rozdílné znaky. Konkrétně jsme v rámci této studie analyzovali 59 linií lidských ES buněk, pocházejících ze 17 laboratoří v 11 zemích. Jako parametry biologického/molekulárního fenotypu jsme zvolili a testovali následující znaky: expresi 17 různých povrchových antigenů, expresi RNA pro 93 různých genů, expresi alel 10-ti různých genů podléhajících genomickému imprintingu, a diferenciační potenciál buněk určený schopností tvořit teratomy (benigní nádory) v experimentálních zvířatech. Mimo to jsme také testovali kvalitu jednotlivých linií z hlediska infekce vybranými bakteriemi, mykoplasmaty a viry. Z těchto analýz vyplynulo, že linie lidských ES buněk, přes svůj různý genetický základ a přes různé přístupy, které byly použity k jejich izolaci a kultivaci, vykazují výraznou podobnost v mnoha znacích nediferencovaných a diferencujících se lidských ES buněk. Nicméně, studované linie nebyly zcela identické. Nalezli jsem rozdíly v expresi molekulárních znaků typických pro diferenciační linie a také výraznou variabilitu v expresi alel imprintovaných genů. Významným poznatkem je také skutečnost, že ani u jedné z 59 linií lidských ES buněk jsme neodhalili mikrobiální kontaminaci. Mimo svoje vědecké přínosy, je tato studie jedním z významných kroků směrem k ustavení obecných standardů a procedur, které umožní verifikaci výsledků experimentů mezi laboratořemi po celém světě. Je také základem pro další mezinárodní kooperaci zaměřenou na vytvoření teoretických základů pro budoucí použití lidských ES buněk v regenerativní medicíně, vývoji léčiv a toxikologii.