Informace o publikaci
Prostorová analýza konkurenceschopnosti železniční dopravy v České republice z hlediska časové efektivity
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2008 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Kvizda, M., Tomeš, Z. (eds.): Konkurenceschopnost a konkurence v železniční dopravě - ekonomické a regionální aspekty regulace konkurenčního prostředí |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | http://econ.muni.cz/railway/ |
Klíčová slova | rail transport, competitivness, time efficiency, accessibility |
Popis | Konkurenceschopnost železniční dopravy je výrazně ovlivněna její schopností, v jakém čase dokáže plnit svoji obecnou funkci, přepravovat osoby a náklady. Rychlost pohybu v prostoru se tak stává základním požadavkem kladeným na současný systém kteréhokoliv dopravního módu. Právě rychlost železniční dopravy je v mnohých případech reflektována samotnými uživateli jako jedna z nevýhod v konkurenci s ostatními dopravními prostředky. V dohledné době se v České republice nepočítá s výstavbou vysokorychlostních železničních tratí „západoevropského“ typu, nicméně výstavba kapacitních železničních koridorů a modernizace vozidlového parku v železniční dopravě v období posledních několika let zásadně proměnila kulturu cestování a výrazně tak ovlivnila rychlost přepravy nákladů i osob. Zásadní otázkou je však krajně asymetrické rozložení železniční sítě, a ještě výrazněji pak železničních koridorů, v České republice, které způsobuje regionální nerovnoměrnosti ve schopnosti železniční dopravy konkurovat ostatním dopravním módům. Cílem příspěvku je vyhodnocení postavení jednotlivých regionů České republiky v systému železniční dopravy z hlediska jejich časové efektivity, tedy rychlosti přepravy, a jejich srovnání s konkurenční autobusovou a zejména individuální automobilovou dopravou. Tento přístup zároveň umožňuje vymezení regionů, ve kterých železniční doprava plní svou funkci efektivně a regionů, které jsou obslouženy železniční dopravou neefektivně. |