Informace o publikaci

Složené rodiny a perspektiva dětských aktérů: nové tematické a metodologické přístupy ve výzkumu rodin po rozvodu

Autoři

BARTOŠOVÁ Michaela SLEPIČKOVÁ Lenka

Rok publikování 2009
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Sociální studia
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sociálních studií

Citace
Obor Sociologie, demografie
Klíčová slova children-centred research; stepfamilies; children as social actors; methodology; post-divorce family
Popis Text se zabývá proměnami náhledu sociálních věd na rozvod a porozvodové uspořádání. Upozorňuje přitom na význam dítěte, nejen v procesu re-konstrukce rodin, ale i v rámci obecnějšího diskurzu nové sociologie dětství. V první části text čtenáře seznamuje s demografickými daty o rozvodovosti a existenci složených rodin v České republice. Věnuje se také způsobům, jakými tuto situaci reflektují čeští sociologové a jejich zahraniční kolegové. Vývoj zkoumání složených rodin je obrazem toho, jak se vyvíjel náhled na rodinu v sociologickém zkoumání: od jejího stereotypního definování v "ideální", nukleární podobě, přes vliv vysoké rozvodovosti na výzkumnou agendu až po redefinici rozvodové situace od výrazně negativní a poškozující vývoj dětí k situaci vyjednávané, jejíž zvládnutí dětmi je podmíněno komunikací ze strany rodičů. S cílem upozornit na roli dítěte v procesu utváření nových rodin je druhá část textu věnována širším konceptuálním a metodologickým aspektům nového pojetí dětství v sociálních vědách. Zvýznamnění role dětského aktéra a jeho vlastní subjektivity je odrazem všeobecného trendu ve vztahu k dětem v sociálně vědním výzkumu - děti už nejsou chápány jen jako pasivní objekty výzkumného zájmu, ale stále častěji je rozeznávána jejich samostatnost a subjektivita. Aplikace nového metodologického a tematického přístupu je představena na několika výzkumech, týkajících se tématu rozvodu. Nové výzkumy ukazují dítě jako samostatného a reflexivního aktéra, který pociťuje vlastní zodpovědnost a zabývá se mimo jiné i morálním rozměrem porozvodové situace. V závěru text navrhuje témata k sociálně-vědnímu zkoumání v rámci této problematiky, která jsou relevantní pro český kontext.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info