Informace o publikaci

Uvíznutí v marginalitě: vzdělávací trh, „romské školy“ a reprodukce sociálně prostorových nerovností

Logo poskytovatele
Autoři

NEKORJAK Michal SOURALOVÁ Adéla VOMASTKOVÁ Klára

Rok publikování 2011
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj SOCIOLOGICKY CASOPIS-CZECH SOCIOLOGICAL REVIEW
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sociálních studií

Citace
www https://www.jstor.org/stable/23073227?seq=1#metadata_info_tab_contents
Obor Sociologie, demografie
Klíčová slova social exclusion; Roma; education; socially excluded localities; reproduction of social and spatial inequalities; education market; Czech Republic
Popis Text se zabývá vzájemným propojením vazbou mezi vyloučenými lokalitami a „romskými školami“ v jejich sousedství. Naše poznatky vznikly na základě mezinárodního srovnávacího výzkumu, v jehož rámci bylo v Česku sesbíráno přes devět set dotazníků a 80 rozhovorů s učiteli, žáky a rodiči. Detailně byly zkoumány dvě lokality nacházející se ve dvou velkých českých městech. Položili jsme si základní otázku, jak dochází k reprodukci stávajícího uspořádání a nerovností ve školském systému a jak to souvisí s existencí deprivovaných urbánních prostorů obývaných převážně romskými obyvateli. Výsledkem analýzy je vypracování konceptu segmentovaného lokálního vzdělávacího trhu, jehož místní podoba je utvářena interakcí tří faktorů: (a) vzdělávacích strategií rodin (b) socio-prostorové struktury místa; (b) institucionálního rámce zahrnující školské zákony, vzdělávací politiky a školy.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info