Informace o projektu

Analýza vědomostních prostorů u dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí

Logo poskytovatele
Kód projektu
GPP407/11/P091
Období řešení
1/2011 - 12/2015
Investor / Programový rámec / typ projektu
Grantová agentura ČR
Fakulta / Pracoviště MU
Pedagogická fakulta
Klíčová slova
vědomostní prostor;děti ze sociálně znevýhodněného prostředí;školní zralost;schopnosti potřebné pro školní docházku

Navrhovaný projekt si klade za cíl zmapovat schopnosti nutné pro úspěšné nastartování školní docházky
u dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. Chce vytvořit novou diagnostickou metodu - pro děti
atraktivní počítačovou hru, metodologicky vycházející z teorie vědomostního prostoru. Jakákoliv akce dítěte (pohyb myší, ukázání na předmět ve hře, kliknutí, změna polohy věcí atd.) bude zaznamenávána a na základě těchto údajů budou sestavovány a analyzovány vědomostní prostory. Tato metoda umožní
sledovat způsoby myšlení dítěte. Projekt počítá s vyšetřením 100 dětí ze sociálně znevýhodněného
prostředí (na začátku přípravné třídy a po absolvování přípravné třídy), v kontrolní skupině bude
vyšetřeny děti na počátku první třídy.
Výsledky výzkumu povedou k formulování doporučení k obsahu výuky přípravných tříd tak, aby výuka
vedla k individuálnímu rozvoji každého dítěte v oblasti schopností nutných pro úspěšnou školní
docházku. V metodologické oblasti je projekt přínosný propagací KST v české psychologické komunitě,
kde se snaží ukázat přínosy překračující omezení klasické testové teorie.

Publikace

Počet publikací: 7