Informace o projektu

Kvalita kurikula a výuky v oborech školního vzdělávání

Kód projektu
GAP407/11/0262
Období řešení
1/2011 - 12/2013
Investor/Program
Grantová agentura ČR
Programový rámec / typ projektu
Standardní projekty
Fakulta/Pracoviště MU
Pedagogická fakulta
Klíčová slova
kurikulum;výuka;obory;školní vzdělávání

Projekt vychází z analýzy problémů základního vzdělávání identifikovaných českým pedagogickým výzkumem v letech 2001-2008. Mnohé z nich jsou spojeny s kvalitou kurikula a výuky. S těmito pojmy se operuje v rámci politických sloganů, chybí však jejich rozpracování ve smyslu vědeckých konstruktů. Cílem projektu je (1) uvést koncepty kvalita kurikula a výuky do českého odborného prostředí, (2) propracovat nástroje jejich empirického uchopování, (3) realizovat sérii výzkumných studií zaměřených na aspekty kvality kurikula a výuky v oborech školního vzdělávání. Řešení projektu je vedeno třemi principy: (A) systémovost – kvalita kurikula a výuky je zkoumána v širším kontextu kvality školy a kvality školského systému, (B) zaměřenost na obsahy a procesy, (C) propojování přístupu oborově specifického a obecně oborového – kvalita kurikula a výuky je zkoumána z perspektivy oborových didaktik (jazykového, matematicko-přírodovědného, společenskovědního, estetického a tělovýchovného vzdělávání), na základě mezioborové komparace směřuje k zobecnění přesahujícímu zúčastněné obory.

Výsledky

Výsledky řešení projektu byly publikovány formou kolektivní odborné knihy, dvanácti časopiseckých studí (z toho dvě v angličtině) a dvou kapitol v knize (z toho jedna v němčině). Vedle toho byly výsledky projektu průběžně prezentovány formou 18 konferenčních sdělení (z toho 4 v angličtině a 3 v němčině), prostřednictvím popularizačních časopisů a webových stránek. Cílem projektu bylo (1) uvést koncepty kvalita kurikula a kvalita výuky do českého odborného prostředí, (2) propracovat nástroje jejich empirického uchopování, (3) realizovat sérii výzkumných studií zaměřených na aspekty kvality kurikula a kvality výuky v oborech školního vzdělávání. Hodnocení GA ČR: Výsledkem projektu je rozpracování pojetí kvality vzdělávání, které spočívá v kvalitativní analýze struktury výuky a sleduje integritu obsahů, cílů a činností žáků a učitelů. Vytvořený metodický postup lze uplatnit v empirických šetřeních i ve vzdělávací praxi. Publikační výstupy promyšleně zpracovávají teoretické i empirické výsledky projektu.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info