Informace o publikaci

Zvládání tenze začínajících učitelů základních škol před začátkem školního roku

Autoři

ŘEHULKA Evžen

Rok publikování 2012
Druh Konferenční abstrakty
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Přiložené soubory
Popis Za začínajícího učitele považujeme absolventa vysoké školy s pedagogickou kvalifikací do tří let praxe. Začátek školního roku je specifickým učitelským stresem, kdy se pedagog dostává do situací, s nimiž má prozatím malé osobní zkušenosti. Provedli jsem výzkum u 126 začínajících učitelů základních škol (98 žen a 28 mužů). Učitelé většinou považují začátek školního roku za stresovou situaci, na kterou nejsou zpravidla odborně připraveni a využívají především individuálních rad zkušených kolegů. Při využití některých dotazníků se ukazuje u začínajících učitelů zvýšený neuroticismus (N5) a nevýhodné strategie zvládání stresu (SVF 78). K zvládání tohoto stresu využívají mladí učitelé především rady kolegů a nadřízených, které vycházejí z individuální zkušenosti a tradice školy, minimálně se mohou v tomto směru opírat o znalosti získané na vysoké škole. Rozdíly mezi muži a ženami nejsou významné. Určitá skupina učitelů, která zdůrazňuje význam teorie v učitelské přípravě, hodnotí vznik a řešení tohoto stresu velmi kriticky.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info