Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Forschungsdesign und Teilaspekte der Untersuchung
| Název česky | Výzkumný design |
|---|---|
| Autoři | |
| Rok publikování | 2013 |
| Druh | Kapitola v knize |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| Popis | Kapitola 6 s názvem Výzkumný design popisuje hlavní cíle a rámcové podmínky stěžejního výzkumu realizovaného v rámci vědecko-výzkumného projektu „Mnohojazyčnost v české škole: učení a vyučování němčiny po angličtině“ (GAP407/11/0321), jehož výsledky jsou představeny v kapitolách 10-14 (studie I-V). Hlavní výzkumnou otázkou je, zda dochází u žáků při kontaktu s více jazyky k transferu v oblasti textově lingvistické kompetence a s ní spojené kompetence psaní. Na základě poznatků, že při učení se dalším cizím jazykům může docházet k transferu jak deklarativních, tak i procedurálních znalostí, vycházíme ve výzkumném šetření z toho, že tento přenos probíhá nejen v lingvistické, ale také v sociolingvistické a pragmatické oblasti, přičemž zohledňujeme i obecně uznávaný konsensus o tom, že při učení se (dalším) cizím jazykům hraje zásadní roli hlubší povědomí o zákonitostech jazyka a jeho fungování. Tato kapitola představuje předvýzkumy a doprovodná zkoumání, popisuje do výzkumu zapojené školy a vybrané aspekty v nich realizované jazykové výuky, metody sběru dat, jejich vyhodnocování a interpretace. S využitím textově lingvistického přístupu byl analyzován soubor pěti různých typů textů, který tvořilo celkem 939 textů ve třech jazycích (čeština, angličtina, němčina), jež byly napsány žáky na českých základních a středních školách, jejichž mateřským/prvním jazykem je čeština, prvním cizím jazykem angličtina a druhým cizím jazykem němčina. |
| Související projekty: |