Informace o publikaci

Motivační metody ve výuce chemických výpočtů na základní škole

Autoři

PTÁČEK Petr CÍDLOVÁ Hana JANČÁŘ Luděk

Rok publikování 2014
Druh Článek ve sborníku
Konference 8. didaktická konferencia. Zborník príspevkov.
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Obor Pedagogika a školství
Klíčová slova educational process and key competencies; chemistry; evaluation; chemical calculations
Popis Jednu z nejobtížnějších oblastí výuky chemie pro žáky na základní škole představují početní úlohy a matematický aparát. Tento nelichotivý fakt přímo souvisí se současným trendem klesající matematické gramotnosti českých žáků, což přímo dokládají závěry šetření české školní inspekce z roku 2013, dle kterých se Česká republika zařadila do skupiny jedenácti zemí OECD, jejichž výsledek v matematické gramotnosti žáků a studentů z roku 2003 se za devět let statisticky významně zhoršil, a to dokonce natolik, že do skupiny nejslabších žáků s nedostatečnou matematickou gramotností se začlenil každý pátý patnáctiletý žák. V příspěvku jsou shrnuty výsledky pedagogického výzkumu využití metody selektivního hodnocení systematicky prováděného mezi žáky 8. a 9. ročníků základní školy. Příspěvek si klade za cíl představit praktické pedagogické motivační metody při výuce chemických výpočtů, sloužící k udržení kvalitní výuky chemie na základní škole. Popsané metody vycházejí z výsledků dlouhodobého výzkumu výsledků a prospěchu žáků 8. a 9. ročníků, při použití motivační metody selektivního hodnocení při výuce chemických výpočtů. Vyhodnocení výsledků dotazníkového výzkumu provedeného u žáků 8. a 9. ročníků základních škol Jihomoravského kraje ukazuje, že během prvních dvou let studia chemie na základní škole (tj. mezi osmou a devátou třídou základní školy) se vztah žáků k chemii podstatně zhoršuje, což se mimo jiné projevilo zhoršením „známky“, kterou obě skupiny žáků, tj. experimentální i kontrolní, přidělily chemii na začátku a na konci výzkumu. Dalším dokladem výrazně zhoršujícího se vztahu žáků k chemii během prvních dvou let jejího studia je i častější jmenování chemie jako nejméně oblíbeného vyučovacího předmětu na konci 9. třídy než v pololetí v 8. třídě (a to jak kontrolní, tak i experimentální skupinou) a mnohem méně časté jmenování chemie jako nejoblíbenějšího předmětu u kontrolní skupiny.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info