Informace o publikaci

How beginning counselors learn : The interaction of personal and professional experiences in counselors with an experiential orientation

Název česky Jak se vzdělávají začínající psychoterapeuti : Interkce osobních a profesionálních zkušeností psychoterapeutů s experienciální orientací
Autoři

MARUNIAKOVÁ Lenka ŘIHÁČEK Tomáš ROUBAL Jan

Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Counselling Psychology Quarterly
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sociálních studií

Citace
www http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09515070.2016.1148013
Doi http://dx.doi.org/10.1080/09515070.2016.1148013
Obor Psychologie
Klíčová slova beginning counselors; counselor development; counselor training; personal and professional experiences; working style
Přiložené soubory
Popis Výzkum ukazuje, že způsob práce psychoterapeutů je ovlivněn nejen výcvikem a praxí, ale také jejich osobními zkušenostmi a vlastnostmi. V této studii jsme zkoumali, jak začínající terapeuti s experienciální orientací integrují různé své prožitky (např. z výcviku, supervize, individuální terapie, praxe a osobního života) a jak je využívají ve své praxi. Bylo provedeno sedm hloubkových semistrukturovaných rozhovorů s začínajícími gestalt terapeuty a pro analýzu byla použita metoda zakotvené teorie. Výsledky ukazují, že osobní zkušenosti a vlastnosti hrají důležitou roli při utváření způsobu, jak začínající gestalt terapeuti pracují. Konceptualizovali jsme dvě hlavní složky stylu práce psychoterapeutů - osobní jádro a profesní nástavbu - a deset specifických typů interakce mezi těmito složkami, které jsme shrnuli do dvou velkých kategorií: (1) kultivace osobních vlastností a (2) přijímání nových kompetencí. Tyto nálezy konfrontují předchozí předpoklady, že začínající psychoterapeuti prostě jen imitují své lektory, supervizory a starší kolegy. Diskutovány jsou důsledky další výzkum a pro praxi.
Související projekty: