Informace o publikaci

VALIDACE DOTAZNÍKU NA EVALUACI STRESU U STUDENTŮ FYZIOTERAPIE VALIDATION OF A QUESTIONNAIRE FOR EVALUATING STRESS AMONG PHYSIOTHERAPY STUDENTS

Autoři

MAREK Michal BAŤALÍK Ladislav

Rok publikování 2025
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Zdravotnické listy
Fakulta / Pracoviště MU

Lékařská fakulta

Citace
www https://zl.tnuni.sk/fileadmin/Archiv/2025/2025-13.c.2/ZL_2025_13_2_06_Marek.pdf
Klíčová slova Stress among physiotherapy students; Questionnaire validation; Academic stressors; Students‘ mental well-being; Test-retest reliability
Popis Cíl: Stres mezi vysokoškolskými studenty je globálním fenoménem, který může negativně ovlivnit jejich akademický výkon a psychickou pohodu. Studenti fyzioterapie čelí specifickým stresorům, jako jsou akademické požadavky, klinický výcvik a mezilidské vztahy. Cílem této studie bylo validovat dotazník zaměřený na evaluaci stresu u studentů fyzioterapie v České republice. Materiál a metodika: Studie využila test-retest design na vzorku 113 studentů fyzioterapie. Dotazník obsahoval demografické údaje, vizuální analogovou škálu (VAS) pro hodnocení celkové úrovně stresu a 12 oblastí stresorů hodnocených na 4bodové Likertově škále. Data byla analyzována pomocí deskriptivní statistiky, Cronbachova alfa pro vnitřní konzistenci, Pearsonova korelačního koeficientu pro test-retest reliabilitu a hlavní komponentní analýzy pro konstruktovou validitu. Výsledky: Celková míra participace byla 64 % (72 respondentů v prvním kole) a míra retence při opakovaném měření dosáhla 57 % (41 respondentů). Průměrná úroveň subjektivně vnímaného stresu byla 4,58 (SD = 2,04). Nejvíce stresujícími faktory byly zkoušky, závěrečná práce a studijní zátěž, zatímco nejméně stresující byly vztahy se spolužáky a vztahy s vyučujícími. Cronbachova alfa dosáhla hodnoty 0,83, což indikuje vysokou spolehlivost dotazníku. Test-retest reliabilita byla r = 0,75. Hlavní komponentní analýza identifikovala pět dimenzí stresu vysvětlujících více než 70 % variance. Závěr: Validovaný dotazník poskytuje spolehlivý nástroj pro hodnocení stresu u studentů fyzioterapie. Výsledky mohou být využity k identifikaci klíčových stresorů a návrhu intervencí zaměřených na zvládání stresu a zlepšení psychické pohody studentů.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info