Informace o projektu

Konstrukce vzdělávání žáka ze sociálně znevýhodněného prostředí z pohledu tří světů jeho reálného žití

Logo poskytovatele
Kód projektu
GP13-24036P
Období řešení
2/2013 - 12/2015
Investor / Programový rámec / typ projektu
Grantová agentura ČR
Fakulta / Pracoviště MU
Pedagogická fakulta
Klíčová slova
školský diskurs, romský žák, sociální inkluze, sociálne znevýhodnené prostredí, sociální reprodukce, konstrukce sociální reality, sociální zásoba vedení, identita, kritické teorie, sekundární socializace, rasismus, diskriminace, divadlo utlacovaných, di

Téma projektu se zameruje na problematiku vzdelávání romských žáku a možností jejich sociální inkluze. Cílovou skupinu
výzkumu tvorí nejen romští žáci ve vybrané lokalite, ale i jejich rodice a ucitelé. Hlavními prioritami výzkumu je zmapovat
konstrukce žáku ze sociálne znevýhodneného prostredí ve školském diskursu, dále popsat identity romských žáku ruznými
aktéry školského diskursu, vyložit sociální realitu vzdelávání z pohledu romských žáku a jejich stanovisko k roli žáka ze
sociálne znevýhodneného prostredí. Výstupy budou zakomponovány do rámce vybraných kritických teorií a výzkumu o sociální
reprodukci. Duležitými kontextovými složkami výzkumu jsou vymezení tzv. sociální zásoby vedení romských žáku, která bývají
kontradiktoricky prostredkována institucí školy a institucí rodiny v prubehu tzv. sekundární socializace a rovnež i popis
rasistického, resp. diskriminacního diskursu v ceské spolecnosti. Projekt je založený na netradicní metodologické kombinaci
nástroju diskursivní analýzy a metody divadla utlacovaných, což v ceském pedagogickém výzkumu nebylo dosud realizováno.

Publikace

Počet publikací: 18


Předchozí 1 2 Další