Teorie interaktivních médií

Popis oboru

Teorie interaktivních médií (TIM) se zaměřuje na studium umění nových médií. Slovní spojení umění nových médií označuje široké spektrum uměleckých děl a postupů, které reflektují klíčový aspekt současné civilizace – všudypřítomnost informačních a komunikačních technologií (IKT) a jejich transformační vliv na kulturu a společnost. Posláním oboru je vyvažovat instrumentální a utilitární přístup informatiky a počítačové vědy k IKT studiem kreativních způsobů práce s novými médii s využitím metod filozofie médií a estetiky médií, případně mediálních studií, tedy oborů navazujících na tradici humanitních věd.

Obor Teorie interaktivních médií je vhodný zejména pro generaci tzv. „born digital“ vybavenou počítačovou gramotností získanou zkušenostmi s hraním počítačových her, s budováním vztahů napříč sociálními sítěmi a fyzickým světem nebo s vlastní audio/vizuální tvorbou v prostředí nových médií, pro kterou je přirozené chápat počítač jako prostředek a prostředí kreativity a interaktivity.

Absolventi bakalářského stupně studia oboru Teorie interaktivních médií se orientují v historii umění nových médií, jsou vybaveni základním arzenálem terminologie a metodologie uměnověd a teorie médií i praktickými dovednostmi z oblasti akademického psaní, umělecké kritiky, případně i z oblasti kreativní práce s novými médii.

Teorie interaktivních médií je jediný teoretický obor zaměřený na studium nových médií v České republice a na Slovensku, který poskytuje ucelené vzdělání v bakalářském i navazujícím magisterském stupni studia, a to v prezenční i kombinované formě. Výuku zajišťují kvalifikovaní odborníci s bohatou pedagogickou zkušeností, kteří jsou často sami aktivně zapojení do organizování festivalů, kurátorství výstav a tvorby umění nových médií.

Úspěšný absolvent je schopen

  • orientovat se v historii mediálního umění v českém a světovém kontextu;
  • užívat základní terminologii uměnověd a teorie nových médií;
  • psát recenze na kulturní produkci se zaměřením na on-line prostředí;
  • vysvětlit specifika kurátorství audiovizuální tvorby a umění nových médií;
  • kultivovaného písemného projevu s využitím znalostí formálních a obsahových požadavků kladených na odborný text.

„Kromě vstřícného přístupu pedagogů oceňuji na filozofické fakultě zejména příležitost zapojit se do spolkové činnosti. Spolupracuji s Nadačním fondem studentů FF MU a mám tak možnost účastnit se přípravy akcí, jako jsou veletrhy vysokých škol, dny otevřených dveří nebo ples.“

Petr Sucháček Petr Sucháček
student pedagogiky

Uplatnění absolventů

Absolventi Teorie interaktivních médií v bakalářském stupni studia najdou uplatnění v oblastech umělecké kritiky a popularizace umění nových médií jako významné součásti kreativních odvětví informační společnosti. Budou platnými členy tvůrčích a organizačních týmů festivalů a výstav umění nových médií. Mohou působit v kulturních a paměťových institucích, v nichž využijí znalosti nových estetických a komunikačních strategií rozvíjejících se v prostředí nových médií. Řada z nich své dovednosti uplatní v médiích různého druhu (rozhlas, televize, tisk, on-line publicistika).

Zajišťuje Filozofická fakulta
Typ studia bakalářský
Forma prezenční, kombinovaná
Doba studia 3 roky
Vyučovací jazyk čeština

Absolventi fakulty v číslech

82 %

absolventů by znovu studovalo na MU

61 %

absolventů našlo práci snadno

20 800 Kč

je průměrný nástupní plat

Dominik Jícha

„Na oboru teorie interaktivních médií mě nejvíce zaujala pestrá nabídka studijních předmětů a možnost vlastního sestavení rozvrhu. Před začátkem studia jsem netušil, že lze vysokoškolsky studovat i digitální hry, u nichž jsem zůstal a získal cenné vědomosti, kontakty, praxi a nakonec také práci v herním studiu. Ve výsledku studium předčilo mé očekávání především proto, že jsem cítil svobodu a podporu v tom, co mě baví.“

Dominik Jícha
absolvent bakalářského stupně TIM, marketing a brand manager v Bohemia Interactive

Kombinace oborů

Oborové kombinace s oborem Teorie interaktivních médií


Kombinace s obory z Filozofické fakulty

Obory z Filozofické fakulty je možné libovolně kombinovat do dvouoborového studia. Přihláška se podává pro každý obor samostatně a teprve po úspěšném absolvování přijímacího řízení, u zápisu ke studiu, se uvádí, které obory si přejete spojit.
 
Výjimky, které nelze kombinovat, jsou tyto obory
: Balkanistika, Český jazyk se specializací počítačová lingvistika, Informační studia a knihovnictví, Polština se zaměřením na oblast firemní praxe, služeb a cestovního ruchu, Ruština se zaměřením na oblast firemní praxe, služeb a cestovního ruchu, Sociální pedagogika a poradenství a Psychologie.

Kombinace s obory z jiných fakult

Fakulta sociálních studií
Bezpečnostní a strategická studia
Genderová studia
Sociální antropologie
Sociologie

Přijímací zkouška

Předmět přijímací zkoušky: Test studijních předpokladů (TSP).

Bližší informace k TSP: http://www.muni.cz/tsp

Podrobné informace o přijímacím řízení na FF MU: http://www.phil.muni.cz/wff/home/prijimaci

Obecné informace o přijímacím řízení na MU: http://www.muni.cz/admission/bachelor

FF MU nepřihlíží k výsledku státních maturit a k výsledkům národních srovnávacích zkoušek SCIO.

Průvodce přijímacím řízením

Nejčastěji zapisované předměty

Doporučené studijní plány a další informace najdete ve studijním katalogu fakulty.

Další informace

Web pracoviště: http://www.phil.muni.cz/music/

Facebook spravovaný studenty oboru: https://www.facebook.com/tim.ffmu/

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info